کاهش گسترش سرطان مغز با یاری یک راستا سلولی

به گزارش وبلاگ مستر، پژوهشگران کانادایی، جهت سلولی جدیدی را شناسایی نموده اند که می تواند رشد و گسترش تومورهای مغزی را محدود کند.

کاهش گسترش سرطان مغز با یاری یک راستا سلولی

به گزارش وبلاگ مستر و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران دانشگاه مک گیل(McGill University) کانادا، یک جهت سلولی جدید را شناسایی نموده اند که با کنترل بازیابی پروتئین های گیرنده سطح سلول، رشد و گسترش تومورهای مغزی را محدود می نماید.

این پژوهش نشان می دهد این جهت سلولی که پروتئینی موسوم به Rab35 را شامل می گردد، در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما معیوب است و بازیابی فعالیت Rab35 می تواند یک راهبرد درمانی جدید برای این نوع کشنده از سرطان مغز باشد.

گلیوبلاستوما، تهاجمی ترین نوع سرطان مغز است و از آنجا که امکان درمان آن تا حد زیادی وجود ندارد، بیمار به طور میانگین طی 14 ماه پس از تشخیص از جهان می رود. تکثیر و گسترش سلول های گلیوبلاستوما مانند سایر سرطان ها، به پروتئین های گیرنده گوناگون خارج از سلول بستگی دارد. سطح این پروتئین های گیرنده، توسط جهتهای انتقال سلولی کنترل می گردد که گیرنده ها را درونی می نماید و سپس، یا به تخریب آنها می پردازد یا آنها را به سطح سلول بازمی گرداند.

این جهتهای انتقال در سلول های سالم، توسط گروهی از پروتئین ها موسوم به GTPases تنظیم می شوند. پیتر مکفرسون(Peter McPherson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما پیشتر نشان داده ایم که سطحی از یکی از انواع پروتئین های GTPases موسوم به Rab35، در گلیوبلاستومای انسانی کاهش می یابد؛ بنابراین در پی آنالیز نقش Rab35 در گسترش گلیوبلاستوما هستیم.

مکفرسون و همکارانش دریافتند که کاهش سطح Rab35، رشد و گسترش تومورهای مغزی را در موش ها افزایش می دهد و به کاهش طول عمر این حیوانات منجر می گردد. در مقابل، افزایش سطح Rab35، به کاهش رشد تومور و بقای موش ها می انجامد.

پژوهشگران دریافتند که Rab35 توسط جهتی فعال می گردد که یکی دیگر از انواع پروتئین های GTPase موسوم به Arf5 را در بر دارد. به نظر می رسد که Arf5 و Rab35 به همراه یکدیگر، انتقال گیرنده های گوناگون سطح سلول را کنترل می نمایند؛ در نتیجه توانایی سلول ها را برای انتقال و حمله به بافت ها و همچنین توانایی تکثیر سلول های آغازنماینده تومور مغزی را محدود می سازند.

یکی از گیرنده های سطح سلول که توسط این جهت کنترل می گردد، پروتئین سیگنال دهنده موسوم به EGFR است. EGFR، در سلول های گلیوبلاستومای فاقد Rab35، به صورت فزاینده ای در سطح سلول بازیابی می گردد و به افزایش فعالیت سیگنال دهی گیرنده می انجامد. مهار EGFR با داروی موسوم به ارلوتینیب(Erlotinib)، فراوری پروتئینی موسوم به SPOCD1 را که به تکثیر یا متاستاز چندین سرطان منجر می گردد، کاهش می دهد.

نظر مکفرسون و همکارانش این است که شاید بازیابی فعالیت Rab35 با ایجاد تغییر در تخریب و بازیافت گیرنده های سطحی سلول از جمله EGFR، گسترش گلیوبلاستوما را محدود کند.

این پژوهش، در نشریه Journal of Cell Biology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش گسترش سرطان مغز با یاری یک راستا سلولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش گسترش سرطان مغز با یاری یک راستا سلولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید