پیشرفت های مهم فناوری هوایی در سال 2020

به گزارش وبلاگ مستر، از هواپیمای فراصوت ریاست جمهوری آمریکا تا تحویل بار اتوماتیک، از هوش مصنوعی گرفته تا تحویل کیت های تشخیص کووید-19، همه از پیشرفت های مهم صنعت هوایی در سال 2020 میلادی بودند. در این نوشتار نگاهی داریم به برخی از مهم ترین رویدادهایی که سال گذشته در فناوری هوافضا آغاز شد و توسعه آن ها را در سال های آینده خواهیم دید.

پیشرفت های مهم فناوری هوایی در سال 2020

هوانوردی فراصوت

واحد نوآوری AFWerx نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در ماه آگوست (مرداد) قراردادهای کوچکی را با سه استارت آپ برای بررسی مفهوم حمل ونقل هوایی فراصوت ریاست جمهوری و هیئت دولت در آینده منعقد کرد. این شرکت ها شامل بوم سوپرسونیک برای هواپیمایی با ماخ 2.2، اگزوسونیک برای طراحی هواپیمای کم صدا با ماخ1.8 و هرمیوز برای طراحی هواپیمایی با ماخ 5 و پیشرانه توربو-رمجت با سیکل ترکیبی می شوند.

  • سفرهای دولت آمریکا در آینده با هواپیمای مافوق صوت انجام خواهد شد

پرواز اتوماتیک

دو استارت آپ ریلایبل رباتیکس (Reliable Robotics) و ایکس وینگ (Xwing) آمریکا به طور جداگانه در حال آزمایش پرواز هواپیماهای سسنا کاروان (Cessna Caravan) هستند که برای پرواز اتوماتیک بهینه سازی شده اند. هر دو شرکت برای حمل اتوماتیک بار با برد منطقه ای توسط هواپیماهای سسنا کاروان برنامه ریزی می کنند. ابتدا ریلایبل رباتیکس هواپیمای Cessna 172 را برای نمایش عملکرد بدون سرنشین اصلاح کرد و ایکس وینگ هم ویژگی بینایی و تشخیص اتوماتیک را در سامانه ناوبری هوایی ملی آمریکا بر روی هواپیمای بدون سرنشین باری APT-70 بل آزمایش کرد.

هوش مصنوعی

فالکو (Falco) یک دستیار هوش مصنوعی (AI) است که در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز توسط هیرون سیستمز (Heron Systems) ساخته شده و در فینال رقابت AlphaDogfight Trials دارپا که در ماه آگوست (مرداد) برگزار گشت، توانست یک خلبان باتجربه جنگنده را در نبرد هوایی با جنگنده های F-16 شبیه سازی شده با نتیجه 5 بر 0 شکست دهد. در ماه نوامبر (آبان) هم شرکت اپی سای (EpiSci) سامانه واقعیت افزوده Red 6 را در ترکیب با هوش مصنوعی در کابین خلبان، برای اولین نبرد مستقیم هوایی بین یک خلبان انسانی و یک دستیار هوش مصنوعی توسعه داد.

ارسال سفارش با پهپاد

برنامه آزمایشی یکپارچه سازی سیستم هواپیماهای بدون سرنشین اداره هوانوردی فدرال (FAA) در ماه اکتبر (مهر) با ایجاد نخستین ناوگان پهپادهای حمل کالا توسط شرکت UPS عملا تکمیل شد و استفاده از پهپادها را برای ارسال کالاهای پزشکی، فرستادن نمونه ها بین بیمارستان ها و در اختیار گذاشتن کیت های تشخیص کووید-19 به جوامع محلی، یک گام به جلو برد. هم اکنون ادامه این پروژه با عنوان فراتر (Beyond) برای پیشبرد عملیات پهپادهای حمل کالا و تجاری سازی آن آغاز شده است.

ساخت با چاپ سه بعدی

شرکت هانی ول در ماه آگوست اعلام کرد که به یک نقطه عطف در صنعت دست یافته و نخستین قطعه هوایی چاپ سه بعدی شده، توسط نهادهای نظارتی برای استفاده در موتورهای عملیاتی هواپیما تأیید شده است. محفظه موتور یکی از اجزای اصلی سازه موتور ATF3-6 است که دیگر تولید نمی شود و با توجه به اینکه برخی از هواپیماهای Dassault Falcon 20G که هنوز پرواز می کنند، نیاز به پشتیبانی دارند و قطعات آن یافت نمی شود، تولید آن با مواد افزودنی یک ضرورت محسوب می شود.

  • هانی ول تأییدیه چاپ سه بعدی یک قطعه اساسی هواپیما را دریافت کرد

بازدهی آیرودینامیکی بالا

یکی دیگر از پیشرفت های صنعت هوایی در سال 2020 تلاش های عملی برای بهبود بازدهی آیرودینامیکی هواپیماهای مسافربری و کارگو (باربری) بود. در این سال دو نمونه مفهومی هواپیماهای با بازده آیرودینامیکی بالا در مقیاس کوچک پروازهای آزمایشی خود را انجام دادند. هواپیمای Maveric ایرباس دارای پیکربندی بال-بدنه ترکیبی است که 20 درصد نسبت به هواپیماهای معمول مصرف سوخت پایین تری دارد. Flying-V دانشگاه فنی دلفت هلند هم یک بال پروازی بدون دم محسوب می شود و با طراحی V شکل خود، نسبت به ایرباس A350 با بدنه معمولی، 20 درصد سوخت کمتری مصرف می کند زیرا سطح مقطع آن کمتر است و درنتیجه نیروی پسای کمتری دارد.

  • نخستین مدل هواپیمای V شکل دانشگاه هلند آزمایش شد

اینترنت پرسرعت در ارتفاع زیاد

در سال 2020 دویچه تلکام (Deutsche Telekom) به عنوان شرکت مادر تی-موبایل با استفاده از هواپیمای تحقیقاتی H3Grob G520NG ارتباط 4G LTE را از ارتفاع 15 کیلومتری فراهم کرد. این شرکت با همکاری شرکت استراتوسفریک پلتفرمز (Stratospheric Platforms) یک هواپیمای بدون سرنشین با پیل سوختی هیدروژنی را توسعه داد تا ارتباطات پهن باند را فراهم دهد. همچنین در ماه اکتبر (مهر) HAPSMobile محموله آزمایشی LTE خود را در پهپاد سان گلایدر (Sunglider) که با انرژی خورشیدی کار می کند، آزمایش کرد.

پیشرانه هیدروژنی

پیشرانه هیدروژنی هواپیما در 25 سپتامبر (4 مهر) زمانی که زیرواَویا (ZeroAvia) نخستین پرواز خود را با یک هواپیمای شش نفره پایپر (Piper Malibu) که با پیل سوختی هیدروژنی مجهز شده بود، از کرنفیلد انگلستان انجام داد، یک گام به جلو برداشت.

در ماه اکتبر (مهر) هم ایرباس یک شرکت مشترک با شرکت الینگ کلینگر (ElringKlinger) که تأمین کننده پیل سوختی خودرو در آلمان است تأسیس کرد تا فناوری هواپیماهای کربن خنثی با سوخت هیدروژنی را توسعه دهد. هواپیماهایی که از طرح مفهومی آن ها هم رونمایی کرد. در سال 2020 همچنین اتحادیه اروپا از استراتژی هیدروژن رونمایی کرد که در آن چشم انداز حرکت صنعت به سمت انتشار صفر گازهای گلخانه ای تعریف شده است.

  • ایرباس پیل سوختی هواپیماهای هیدروژنی را توسعه می دهد

هواپیماهای الکتریکی

تحول پیشرانه های هیبریدی-الکتریکی وسایل نقلیه هوایی در سال 2020 با پیشرفت های استارت آپ آمپر (Ampaire) آغاز شد. این شرکت در حال آماده سازی دومین نمونه اولیه از هواپیمای سه نفره خود با نام Electric EEL است تا بتواند پروازهای آزمایشی را در مسیرهای شرکت هواپیمایی منطقه ای Mokulele Airlines در هاوایی انجام دهد.

استارت آپ فرانسوی VoltAero هم یک هواگرد 10 نفره با قدرت 800 اسب بخار را به عنوان بزرگترین هواپیمای خانواده کاسیو 2 (Casio 2) خود به پرواز درآورد. هر دو سیستم برای کاهش مصرف سوخت، انتشار گازهای گلخانه ای و سروصدا، از موتور احتراقی در ترکیب با باتری ها و موتورهای الکتریکی استفاده می کنند.

پرواز پشت سر هم

در سال 2020 دو فروند هواپیمای ایرباس A350 برای نشان دادن توانایی عملیاتی چیدمان هواپیماهای پشت سر هم به پرواز درآمدند. این چیدمان از طریق حرکت یک هواپیما در گردابه های نوک بال هواپیمای جلویی و بازیابی انرژی از هدر رفته از آن، مصرف سوخت را بین 5 تا 10 درصد کاهش می دهد. ادامه این آزمایش ها با همکاری خطوط هوایی و ارائه دهندگان خدمات ناوبری هوایی، برای گسترش به حریم هوایی اقیانوسیه در سال 2021 برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: طرح مفهومی هواپیمای بال-بدنه ترکیبی ایرباس با سوخت هیدروژن؛ رویکرد حرکت به سمت هوانوردی کربن خنثی، از مهم ترین پیشرفت های فناوری هوایی سال 2020 بود.

Credit: Airbus

منبع: Aviation Week

منبع: دیجیکالا مگ

به "پیشرفت های مهم فناوری هوایی در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت های مهم فناوری هوایی در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید