عملیات غیر ممکن و ابدی!

به گزارش وبلاگ مستر، کسانی که تصمیم می گیرند بدلکار شوند و حرکت هایی انجام دهند که شاید تصورش هم باعث ترس و وحشت بسیاری می شود از همان ابتدا می دانند کاری که می کنند مستقیم با جان شان در ارتباط است.

عملیات غیر ممکن و ابدی!

به طوری که اولین اشتباه می تواند آخرین اشتباه شان باشد و بر اثر یک اشتباه و غفلت از آن حادثه جان سالم به در نبرند.

با این حال و با وجود آن که بسیاری بر این عقیده هستند که هیچ چیزی از جان شیرین تر نیست؛ این اشخاص آنقدر هیجان چنین کارهایی را دوست دارند که ترجیح می دهند همین جان شیرین را کف دست شان بگیرند و آن کاری را کنند که دوست دارند.

هرچند این کار می تواند باعث کوتاه شدن عمرشان شود و در همان عنفوان جوانی در بستر مرگ قرار گیرند؛ اما شیرینی هیجانی که در عمر کوتاه شان تجربه می کنند از عمر بلند بی هیجان برای شان ارزشمندتر است.

برای همین هم از وقتی در تاریخ سینما بهره بردن از بدلکار باب شد وقوع حادثه و حتی مرگ هم با آن همراه بوده و امری جدایی ناپذیر تلقی می شود.

دار رابینستون یکی از معروف ترین بدلکاران تاریخ سینمای دنیا است که در طی بیش از یک دهه فعالیت اش در این زمینه گفته می شد حادثه ای برایش رخ نداده بود و حتی یک استخوان از او در صحنه های بدلکاری نشکسته بود.

یکی از تاریخی ترین سکانس هایی که دار رابینستون با هنرش خلق کرد مربوط به پرش از یک صخره حدودا 30 متری در صحنه انتهای فیلم پاپیون به جای استیو مک کویین بود اما علاوه بر چنین کاری، بدلکاری با موتورسیکلت، سقوط به همراه چتر نجات، پرتاب از ساختمان 213 متری و... هم داشته و به نام گرانترین بدلکاران دنیا توانست 19 رکورد دنیای را جابه جا کند و در سال 1988 نام خود را در کتاب گینس هم به ثبت رساند. اما همیشه شانس و تبحرش در عملیات بدلکاری با او همراه نبود و در صحنه فیلم راز میلیون دلاری در حادثه موتورسیکلت و برخورد با یک صخره کشته شد.

مرگ به خاطر اسب

جیم شپرد هم از دیگر بدلکارانی است که بر اثر حادثه در یک فیلم سینمایی جان خود را از دست می دهد. این بدلکار هنگام بازی در صحنه ای از فیلم سوارکاری می آید در صحنه ای که جیسون روباردز، بازیگر قرار است با اسب کشیده شود شپرد به جای او به نام بدلکار ظاهر شده و کشته می شود.

اسبی که او را می کشد از راستا خود دور شده و باعث می شود سر شپارد را به تیر حصار بکوبد. این صحنه به فیلم تبدیل شده است؛ اما درست قبل از این که اسب از دروازه ای که تصادف مرگبار در آن رخ داده عبور کند...

پرواز ابدی

آلن پوروین و کارلوس برل دو خلبانی هستند که در صحنه فیلم سینمایی ساخت آمریکا یکی از ساخته های تام کروز جان خود را از دست دادند.

پوروین که گفته می شد یکی از بهترین خلبانان نسل خود بوده است و از 16 سالگی تجربه خلبانی را آغاز کرده در تولید شماری از فیلم های مهم از جمله تبدیل شوندگان، پرل هاربر و دزدان دریایی کاراییب هم حضور داشته و در فیلم های جان سخت بروس ویلیس و سرعت و دنیای ژوراسیک هم به نام خلبان بازی کرده است.

حادثه ای که برای این خلبان ها رخ می دهد مربوط به سال 2015 در کوه های آند می شود که حتی به شکایت از سوی خانواده او هم می رسد که گویا گفته می شود در این پرواز نکات ایمنی به درستی رعایت نشده که موجب شده چنین حادثه ای رقم بخورد.

باز هم تام کروز!

تام کروز با وجود آن که بسیاری از صحنه هایی که نیاز به بدلکاری دارد را خود بازی کرده؛ اما باز هم بدلکارانی هم در فیلم هایی که او حضور داشته بوده اند که به دور از حادثه هم نبودند. آرت شول، خلبان و بدلکار معروف هم از جمله آنها بوده که هنگام فیلمبرداری فیلم تاپ گان در سال 1985 بر اثر حادثه و زمانی که در حال چرخش وارونه در یک هواپیمای Pitts S-2 مجهز به دوربین بود به اقیانوس آرام سقوط کرد و درگذشت. درگذشت تلخی که حتی عوامل و تیم نجات نتوانستند اثری از او و هواپیمایش پیدا کنند و تنها صدایش که می گفته من یک مشکل دارم، من یک مشکل جدی دارم به نام آخرین اثر از او به یادگار باقی می ماند.

باید از کوسه ها ترسید

بدلکارها تنها براثر سقوط و ضربه و... جان شان به خطر نمی افتد بلکه ممکن است صحنه هایی هم وجود داشته باشد که آنها را به کام مرگ بکشاند. خوزه مارکو از جمله این بدلکاران است که در فیلم کوسه سال 1969 طعمه کوسه سفیدی شد که از تورهای حفاظتی عبور کرده بود. همین حادثه باعث می شود تا فیلم از نام کین به کوسه تغییر پیدا کند و در تبلیغ آن گفته شود یک فیلم واقعی که خیلی واقعی شد!

ارشا اقدسی

سال 1388 بود که بسیاری پیمان ابدی را به نام یک بدلکار ایرانی حرفه ای که در فیلم ها و سریال های خارجی بزرگ از جمله هشدار کبری برای 11 بدلکاری می کند شناختند. اما معروفیت او هم در زمان زنده بودنش آنقدر پایدار نبود. او که از کودکی با خانواده به آلمان مهاجرت کرده بود در رشته های ورزشی شیرجه و پرش تا سطح قهرمانی پیش رفت.

ابدی فرد با سوادی بود که توانایی صحبت کردن به چهار زبان دنیا داشت و حتی نامش در کتاب گینس به دلیل مهارتش در شیرجه به ثبت رسیده بود. اما سال 1388 بود که به دلیل ناقص بودن تجهیزات ایمنی سر صحنه فیلمبرداری چشم های نامحسوس در ایران بر اثر برخورد با اتوبوس جان خود را از دست می دهد و در حالی که تنها 37 سال سن داشته به کارنامه حرفه ای خود انتها می دهد.

ارشا اقدسی هم از دیگر چهره های بدلکاری شناخته شده کشور است که دیگر بسیاری با چهره او در برنامه خندوانه هم آشنایی پیدا کردند.

او که متولد سال 1361 بود در فیلم های بسیاری به نام بدلکار حضور داشت و یکی از بهترین شاگردان پیمان ابدی هم محسوب می شد که توانست برای نخستین بار بانجی جامپینگ را در ایران راه اندازی کند.

او به همراه گروهش از بدلکاران ایرانی جیمزباند هم بوده و در عرصه بین المللی هم موفقیت های بسیاری به دست آورد. اما ارشا هم از حادثه به دور نبود و مرداد ماه امسال در لبنان با واژگون شدن اتومبیلش دچار حادثه شده و او هم جان خود را در زمانی که تنها 39سال داشت از دست داد.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه وبلاگ مستر

منبع: جام جم آنلاین

به "عملیات غیر ممکن و ابدی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات غیر ممکن و ابدی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید