بینش ساختار و عملکرد غده پانکراس

به گزارش وبلاگ مستر، پانکراس یک اندام مهم سیستم گوارش می باشد. عملکرد پانکراس تا حد زیادی به وسیله غذایی که مصرف می کنید، تحت تاثیر قرار می گیرد. در این جا اطلاعات مفیدی در رابطه با عملکرد این اندام و رژیم غذایی سالمی که به

بینش ساختار و عملکرد غده پانکراس

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

پانکراس یک اندام مهم سیستم گوارش می باشد. عملکرد پانکراس تا حد زیادی به وسیله غذایی که مصرف می کنید، تحت تاثیر قرار می گیرد. در این جا اطلاعات مفیدی در رابطه با عملکرد این اندام و رژیم غذایی سالمی که به پیشگیری از مسائل مرتبط با پانکراس یاری می نماید، ارائه شده است.

پانکراس اندامی است که در قسمت پایین شکم قرار گرفته است. این اندام به وسیله معده، دوازدهه، کبد، طحال و کیسه صفرا احاطه شده است. این اندام در قسمت پشت معده قرار داشته و به وسیله روده کوچک احاطه شده است. هر ساله، مردم زیادی به مسائل این اندام مبتلا می شوند. توسعه تومور در پانکراس می تواند عملکرد سیستم گوارشی را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص تومور پانکراس به دلیل موقعیت این اندام که نزدیک به کمر قرار گرفته است، مشکل می باشد. معمولا، هنگامی که تومور اندام های اطراف را تحت تاثیر قرار داد، آزمایشات خاصی انجام شده و به این صورت وجود تومور پانکراس تشخیص داده می شود.

پانکراس شامل بافت غده ای و سیستم مجاری لنفی می باشد. مجرای اصلی پانکراس مایعات پانکراس را به درون دوازدهه حمل می نماید. مجرای اصلی دارای انشعابات کوچکی بوده و به انتهای مجرای صفراوی متصل می شود. بخش های درون ریز و برون ریز پانکراس نقش مهمی در فرایند هضم ایفاء می نمایند. جزایر لانگرهانس بخش درون ریز پانکراس را تشکیل می دهد. در این جا، میلیون ها سلول به حالت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. آن ها به اسم سلول های آلفا، بتا، گاما و PP یا دلتا طبقه بندی می شوند که به ترتیب هورمون های گلوکاگون، انسولین، سموتوستاتین و پلی پپتید پانکراس را به درون جریان خون انتشار می دهند. این هورمون ها به حفظ سطوح نرمال قند خون یاری می نمایند. گلوکاگون در هنگام لزوم به افزایش قند خون یاری می نمایند، در حالی که انسولین سلول ها را به منظور استفاده از گلوکز در خون تحریک می نماید. همانطور که می دانید، گلوکز منبع اصلی انرژی می باشد. کمبود انسولین و یا مقاومت به انسولین منجر به بروز دیابت می شود. هورمون سموتوستاتین ترشح گلوکاگون و انسولین را تنظیم می نماید. سلول های اکینار و یا سلول های برون ریز عصاره پانکراسی را ترشح نموده که حاوی آنزیم های گوارشی می باشد. این سلول ها به مجاری پانکراسی متصل می گردند و از این طریق عصاره را به مواد غذایی اضافه می نمایند. عصاره پانکراس جذب مواد غذایی در روده کوچک را ترویج می بخشد. آنزیم های هضم، فرایند هضم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را افزایش می دهد.

عملکرد پانکراس

مری غذا را از دهان حمل نموده و وارد معده می نماید. اسید معده غذا را تجزیه نموده و سپس غذا را به دوازدهه منتقل می نماید. در این جا، صفرا و عصاره پانکراس به فرایند هضم یاری می نماید. آنزیم های پانکراس اسید معده را خنثی می سازد. ترکیبی از پروتئین ها و بیکربنات سدیم فراوری شده در پانکراس به کاهش اسیدیته مواد غذایی وارد شده به دوازدهه یاری می نماید. آنزیم ها و بیکربنات سدیم به طور دائم و در مقادیر بسیار کم به وسیله پانکراس آزاد می شوند. به محض این که غذا وارد روده کوچک شد، پانکراس آغاز به ترشح میزان بیشتری مایعات پانکراسی می نماید.

تعدادی عوامل وجود دارد که می تواند عمل رساندن آنزیم ها به بخش اول روده کوچک به وسیله پانکراس سرعت بخشد. این عوامل شامل درک بصری غذا، بو، مزه و هضم غذا، انسداد معده زمانی که با غذا پر شد، وجود هورمون های مختلف گوارشی و غیره می باشد. نوع خاصی از پپتیدها به نام پپتیدهای پانکراسی به وسیله غده پانکراس فراوری شده و سپس از ترشح آنزیم جلوگیری می نمایند. عصب واگ ترشح PP را تحریک می بخشد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که بعضی از غذاها از ترشح آنزیم جلوگیری می نمایند. اسیدهای چرب و مونوگلیسریدها تاحد زیادی ترشح آنزیم پانکراسی را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین، نوع غذا می تواند عملکرد غده پانکراس را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

سطوح غیر نرمال گلوکز خون می تواند عملکرد اندام های مهمی همانند مغز، کلیه ها و کبد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، هورمون های پانکراس غلظت گلوکز خون را تنظیم نموده و عملکرد مناسب این اندام های کلیدی را تضمین می نمایند.

اختلال در غده پانکراس

هنگامی که دستگاه ایمنی شخصی به سلول های ترشح نماینده انسولین در پانکراس حمله می نمایند، گفته می شود که آن فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد. پانکراس انبار ذخیره آنزیم های گوارشی می باشد، هر گونه آسیب به پانکراس می تواند فرایند هضم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. پانکراس آسیب دیده باید به سرعت درمان شود. فردی که مبتلا به التهاب پانکراس است باید رژیم های غذایی مناسبی را مصرف کند. نشت عصاره پانکراس می تواند منجر به خود هضمی پانکراس شود. تومورهای موجود در پانکراس درون ریز نادر می باشد. تومورهای بدخیم در پانکراس برون ریز معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود. بنابراین، تشخیص سرطان پانکراس و امید به زندگی در این بیماران بسیار ضعیف می باشد.

التهاب غده پانکراس می تواند حاد و یا مزمن باشد. تحقیقات بیشتر به منظور ایجاد ارتباط بین سوء مصرف الکل و آسیب به غده پانکراس مورد احتیاج می باشد، اما آمار نشان می دهد که نرخ مرگ و میر بیماران مبتلا به التهاب ناشی از مصرف الکل حدود 36 درصد بالاتر از افراد عمومی می باشد. درد شدید ناحیه شکم، تهوع، استفراغ، تورم شکم، ضربان قلب تند، تب و عرق کردن بعضی از علائم شایع پانکراس ملتهب می باشد. هر گونه آسیب به جزاری لانگرهانس در طول حمله به پانکراس می تواند منجر به بروز دیابت شود. در التهاب مزمن پانکراس، جذب ضعیف مواد غذایی منجر به کاهش وزن بدن می شود. ژنتیک، سنگ های صفراوری و یا حتی کمبود مواد غذایی می تواند منجر به التهاب پانکراس و حتی مرگ شود. بیماران مبتلا به التهاب پانکراس احتیاجمند مراقبت پزشکی ویژه می باشند. این بیماران برای استفاده از رژیم غذایی مناسب احتیاجمند مشورت با پزشک متخصص می باشند. رژیم غذایی غنی از فیبر و حاوی محصولات غلات، میوه ها و سبزیجات و قند پایین باعث بهبود عملکرد پانکراس می شود.

افرادی که قبلا التهاب غده پانکراس را تجربه نموده اند، باید رژیم های غذایی مخصوصی که خاص این بیماران طراحی شده را مصرف نموده و به منظور پایین آوردن شدت و فرکانس حملات پانکراس با پزشک مشورت نمایند.

منبع: راسخون

به "بینش ساختار و عملکرد غده پانکراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بینش ساختار و عملکرد غده پانکراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید