چرا سبوس گران شد؟

به گزارش وبلاگ مستر، خشکسالی دغدغه تازه ای را برای دامداران ایجاد کرده است. علاوه بر خشکسالی، تحریم ها هم برای دامداران مساله ساز شده و اجازه نمی دهد این فعالان در تولید دام مصون بمانند.

چرا سبوس گران شد؟

قرار بود برای تامین نیاز داخل برای اولین بار یونجه از روسیه وارد کشور شود اما تحریم ها مانع واردات شد.

هنوز یونجه ها به دست دامداران نرسیده است. حالا کمبود نهاده آن قدر در بازار مشهود است که دوباره دلالان سبوس را مخفی کرده اند.

دامداران اما می گویند برای دسترسی به سبوس ها باید این نهاده را 48 درصد نسبت به 10 روزه گذشته، گران تر بخرند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور، با تائید این خبر گفت: در یک ماه گذشته قیمت سبوس 48 درصد بالا رفته است. دلیل این گرانی زمزمه حذف ارز 4200 تومانی است. علی رغم اینکه دولت حذف ارز دولتی را منتفی خاطرنشان کرده اما دلال ها دوباره سبوس را راهی مخفی گاه ها کرده اند.

قیمت سبوس چقدر شد؟

مجتبی عالی به وبلاگ مستر توضیح داد: نرخ آزاد سبوس در 10 روز اخیر سه هزار و 700 تومان بود اما حالا قیمت آن به پنج هزار و 500 تومان رسیده است. اکنون با توجه به کمبودها، سبوس از سوی دلال ها در حال احتکار شدن است.

او با اشاره به شرایط بازار نهاده ها خاطرنشان کرد: نهاده در بازار همچنان کم است. به دلیل تحریم ها نهاده دولتی به دست دامداران نمی رسد. چنانچه زیرساخت ها صادرات دام مهیا شود، ممکن است بخشی از این چالش ها برطرف شود.

عالی گفت: مجوز صادرات دام از سوی دولت صادر شد اما هزینه صادرات آنقدر بالاست که صرفه اقتصادی ندارد.

هر چند دولت با افزایش قیمت سبوس مخالفت کرد اما برخی کارخانه های آردسازی به بهانه افزایش قیمت ها سبوس را در انبار احتکار کردند. شهریور امسال اما خبر رسید سبوس های کپک زده خوراک دام شده اند!

در این مورد مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گفته بود: کارخانه های آرد، گندم را با نرخ دولتی می خرند اما این کارخانه ها سبوس را در اختیار دامداران نمی گذارند. اخیرا با ورود سازمان تعزیرات، سبوس های کپک زده به دامداران فروخته شده که این مساله در سلامت مردم تاثیر گذار است!

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت سبوس در سال 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "چرا سبوس گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سبوس گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید