گزارش، آیا امکان منحل شدن نیروهای واکنش سریع سودان وجود دارد؟

به گزارش وبلاگ مستر، اتحادیه مشاغل سودان خواستار منحل شدن نیروهای واکنش سریع و ادغام آنان در ارتش این کشور شد.

گزارش، آیا امکان منحل شدن نیروهای واکنش سریع سودان وجود دارد؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مستر، یک جوان سودانی ماه گذشته میلادی در یکی از بازداشتگاه های نیروهای واکنش سریع در اثر شکنجه جان خود را از دست داد و مراسم تشییع پیکر او با صدها هزار سودانی برگزار شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی وبلاگ مستر بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی وبلاگ مستر بخوانید. (کلیک کنید)

از آنجایی که نیروهای واکنش سریع سودان از مصونیت قانونی برخوردارند، اقدامات آنان علیه جان و مال مردم در هیچ دادگاهی در سودان مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و تا به امروز هیچ یک از این نیروها به دلیل جنایت هایی که مرتکب شده اند، مجازات و یا از کار برکنار نشده اند.

این موضوع سبب خشم مردم سودان شد ه است چراکه بارها شاهد بوده اند که نیروهای واکنش سریع به تجمعات آنان حمله کرده و مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. آنان به خوبی به یاد دارند، نیروهای واکنش سریع به مردمی که در خرداد ماه سال 98 در برابر ساختمان نیروهای مسلح سودان در خارطوم اعتصاب کرده بودند، حمله و با ضرب و جرح آنان را پراکنده کردند.

وزارت بهداشت نظام عمرالبشیر، تعداد شهروندانی که در این حمله جان خود را از دست دادند 61 نفر گفت اما کمیته مرکزی پزشکان سودانی جان باختگان این تهاجم را 108 نفر عنوان کرد. این درحالی است که در این حمله صدها نفر مجروح شدند.

پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر نیروهای واکنش سریع به دلیل جرایمی که مرتکب شده بودند، هیچ گاه تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند چراکه این نیروها همچنان در قدرت حضور دارند. به عنوان نمونه می توان به حضور ژنرال محمد داقلو معروف به حمیدتی در قدرت اشاره کرد. او فرمانده نیروهای واکنش سریع و معاون ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان است.

حمیدتی مدیریت بسیاری از گفت وگوهای صلح دولت خارطوم با گروه های مسلح سودانی از جمله دارفوری ها را به عهده داشته و نقش کلیدی در این زمینه ایفا کرده است.

در اینجا باید به این نکته اشاره شود که نیروهای واکنش سریع یکی از بازوهای قدرتمند نظام عمرالبشیر در جنگ دارفور بوده است. در جریان این جنگ 300 هزار شهروند سودان جان خود را از دست دادند و بیش از دو میلیون و 500 تن از ساکنان دارفور آواره شدند.

این جنایت ها سبب شد تا دیوان کیفری بین المللی حکم بازداشت عمرالبشیر را به اتهام جنایت علیه بشریت در سال 2011 صادر کرد اما نظامیان حاکم بر خارطوم گفته اند که عمرالبشیر داخل سودان محاکمه خواهد شد لذا او را به دادگاه کیفری لاهه تسلیم نکرده اند و پرونده عمرالبشیر درباره مسائل دارفور هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

با وجودی که نظامیان حاکم بر سودان از جمله حمیدتی از نیروهای واکنش سریع حمایت می کنند، به تازگی اتحادیه مشاغل سودان از دادستانی این کشور خواسته است، قانون مصونیت نیروهای واکنش سریع را لغو کند.

این اتحادیه با اشاره به کشته شدن جوانان سودانی در ساختمان ها و مراکز متعلق به نیروهای واکنش سریع از دادستان کل این کشور خواسته است، کمیته ای تشکیل شود تا بر فعالیت این مراکز نظارت داشته باشد.

در این درخواست آمده است که نیروهای واکنش سریع منحل و اعضای آن در ارتش سودان ادغام شود، هرچند که بیشتر آنان شرایط لازم برای پیوستن به ارتش را ندارد.

کارشناسان تحولات سودان معتقدند، این درخواست اتحادیه مشاغل مانند بسیاری از درخواست های مردمی کنار گذاشته خواهد شد چرا که نیروهای واکنش سریع در ساختار قدرت حضوری فعال و موثر دارند و از حمایت های فراوان نظامیان و برخی کشورهای خارجی همچون عربستان، امارات برخوردار است.

کارشناسان مزبور بر این باورند، نهایت کاری که مقامات قضایی ممکن است انجام دهند، تشکیل کمیته ای برای نظارت بر فعالیت مراکز نیروهای واکنش سریع باشد تا شهروندان سودانی به صورت غیرقانونی در این مراکز بازداشت نشود البته تحقق چنین موضوعی با هزاران شرط و شروط روبرو خواهد شد و عملا این کار زمانبر و نتایج آن اندک خواهد بود.

نویسنده: عباس سیدمیر جمکرانی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، آیا امکان منحل شدن نیروهای واکنش سریع سودان وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آیا امکان منحل شدن نیروهای واکنش سریع سودان وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید