ایران در بازار جهانی صادرات نانو چه جایگاهی دارد؟ ، کشور های بزرگ به دنبال خرید تکنولوژی های تک ایرانی

به گزارش وبلاگ مستر، صادرات محصولات های تک می تواند دروازه ای به بازار های بزرگ مالی دنیا باشد به نحوی که وابستگی به نفت بیش از پیش کم گردد.

ایران در بازار جهانی صادرات نانو چه جایگاهی دارد؟ ، کشور های بزرگ به دنبال خرید تکنولوژی های تک ایرانی

گروه فناوری وبلاگ مستر؛ حمیده آقاجانی- زمانی تجارت کالا به کالا بود و اقتصاد کشور ها بر پایه کشاورزی و صنایع کوچک بنا شده بود، بعد ها صادرات نفت در یک سوی جهان و رسیدن به تکنولوژی بر پایه دانش بنیان در آن سوی جهان شکل مالی کشور ها را تغییر داد.

کشور های جهان سومی خصوصا کشور های حاشیه خلیج فارس با فروش نفت به عنوان یک ذخیره انرژی محدود که همیشه مشتری دارد، در آمد سرشاری کسب می کردند. ایران نیز یکی از همین کشور ها است البته با یک تفاوت مهم؛ ما در کشورمان به فراوری علم اهمیت ویژه ای می دهیم و به همین دلیل با وجود تحریم های سختگیرانه توانسته ایم در حوزه های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

کشور های اروپایی و آمریکایی شاید به زعم خود کوشش کردند تا راه صادرات را سد نمایند، اما هرگز به این نکته توجه نداشتند که علم و دانش حد و مرزی ندارد. همانطور که گفته شد ایران در توسعه علم و بعد ها فناوری در زمره کشور های تراز اول قرار گرفته و مطالعه علم نانو از همین دست علوم است.

بیش از 15 سال است که ستاد توسعه فناوری نانو کار خود را با مطالعه در این حوزه شروع نموده است. این ستاد کار تحقیق و توسعه را با فراوری علم شروع کرد و حالا در نیمه دوم راه به سراغ تجاری سازی محصولات و صادرات آن به کشور های دیگر رفته است.

فراوری علم متوقف نشده است

به اذعان سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو؛ ما در حوزه فراوری علم متوقف نشده ایم و به دنبال توسعه علمی و فناوری هستیم به طوری که در حال حاضر بیش از 15 حوزه صنعتی در کشور از فناوری نانو استفاده می نمایند.

ایران سه سال است که به صورت پیاپی توانسته با پشت سر گذاشتن کشور های صنعتی بزرگ اروپایی و حتی آسیایی همچون کره جنوبی و ژاپن در رتبه چهارم جهان در حوزه فناوری صندلی خود را حفظ کند و از سوی دیگر صادرات این حوزه را توسعه دهند.

بنابر آمار های اعلام شده در سال 96 روند رشد سالیانه بازار فناوری نانو ساخت ایران برای پنجمین سال متوالی حدود دو برابر شد. در انتها سال 1396 از داده های جمع آوری شده از بازار محصولات فناوری نانو ایران، رقم کلی فروش متوالی حجم بازار حدودا معادل 91613 میلیارد ریال به دست آمده است.

از مجموع بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال 1396، رقم 4942 میلیارد ریال -حدود 18 درصد- مربوط به صادرات این محصولات به کشور های دیگر و 42111 میلیارد ریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.

با تفکیک قاره ای کشور های واردنماینده محصولات نانویی ایران در سال 96، آسیا با 88.3 درصد و اروپا با 10.2 درصد بالاترین سهم و قاره های دیگر، سهمی کمتر از یک درصد دارند. در واقع چهل و نه کشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده اند که از جمله این کشور ها می توان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریکا، کانادا، چین و کره جنوبی اشاره نمود؛ بنابراین بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در آسیا و اروپا قرار دارند.

اسدی فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو در مورد سهم بازار جهان از صنایع مرتبط ایران در حوزه فناوری نانو، اظهار می نماید: امروزه فناوری نانو در بسیاری از صنایع از جمله صنایع الکترونیک چاپی، باتری لیتیومی، سلول های خورشیدی و شیرآلات اشاره نفوذ نموده به طوری که تا انتها سال 97 نزدیک به 11 شرکت فراورینماینده شیرآلات بهداشتی کشور که 50 درصد بازار را در اختیار دارند، در فراوریات خود از نانوپوشش های دکوراتیو مبتنی بر فناوری پی وی دی استفاده نموده اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد محصولات مبتنی بر فناوری نانو از 13 مورد در سال 87 به 494 محصول در سال 97 رسیده بود، تصریح می نماید: تا سال 97 تعداد شرکت های مبتنی بر فناوری نانو 194 شرکت بود و 60 درصد این شرکت ها فراوریشان مبتنی بر فعالیت نانو بوده و 40 درصد آن ها شرکت هایی بودند که فعالیت کاری خود را با فناوری نانو توسعه و یا تغییر داده اند.

بزرگترین صادرات نماینده جهان محصولات نانویی ایرانی وارد می نماید

آمار ها نشان می دهد که روند صادرات محصولات نانویی از ایران به سایر کشورها در حال گسترش است تا جایی که کشوری مثل چین به عنوان بزرگترین صادرات نماینده کالا به جهان وارد نماینده محصولات نانویی ایران است. از سوی دیگر کشور های همسایه خصوصا عراق و ترکیه مقصدی مهم و درآمدزا برای کشور محسوب می شوند.

با وجود همه مسائل سعی شده تا فضای رشد برای شرکت های دانش بنیان ایجاد گردد به گونه ای که بر اساس پیش بینی ها ظرف دو دهه آینده، بیش از 50 درصد اقتصاد کشور مبتنی بر دانش بنیان ها و های تک خواهد بود. رسوخ فناوری نانو به صنایعی همچون حوزه های سلامت، ساختمان، نفت، پتروشیمی، خودرو، نساجی، ورزشی، کشاورزی، آب، محیط زیست و لوازم خانگی نشان می دهد که نانو یک فناوری توانمند است که علاوه بر کاهش قیمت ها می تواند باعث افزایش رقابت پذیری در سطح بین المللی گردد.

به همین دلیل هم سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تأکید می نماید: تاکنون بالغ بر 610 محصول و تجهیزات در حوزه نانو به فراوری رسیده که این محصولات حاصل زحمات 220 شرکت فراوریی فعال در حوزه نانو است.

وی با تأکید بر اینکه محصولات نانویی ایران تاکنون به بیش از 45 کشور جهان صادر شده است، تصریح می نماید: حجم اقتصاد فناوری نانو در سال 98 برابر با 2500 میلیارد تومان بوده که این آمار نشان می دهد ما رشد 80 درصدی داشته ایم.

پیش بینی ها از حجم اقتصاد فناوری نانو در سال های آینده این است که ایران توانایی رساندن صادرات این محصولات به 10 هزار میلیارد تومان را دارد و احتمالا تا انتها سال 1400 این حجم از اقتصاد در حوزه نانو از مرز 7000 میلیارد تومان خواهد گذشت.

همه آن چه گفته شد نشان می دهد که ایران توانایی توسعه صادرات محصولات های تک را دارد به شرط آن که فضای کافی مهیا گردد، زیرا علم انتها ندارد و همه کشور های برای بقا نیازمند همکاری با یکدیگر در حوزه فناوری هستند. از سوی دیگر فراوری نمایندگان ایرانی نیز می توانند با صادرات محصول و یا فروش تکنولوژی بازار بزرگی از این محصول را در دست بگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایران در بازار جهانی صادرات نانو چه جایگاهی دارد؟ ، کشور های بزرگ به دنبال خرید تکنولوژی های تک ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در بازار جهانی صادرات نانو چه جایگاهی دارد؟ ، کشور های بزرگ به دنبال خرید تکنولوژی های تک ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید