کتابفروش جهرمی چطور رکورددار فروش بهارانه کتاب شد؟

به گزارش وبلاگ مستر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، کتابفروشی کلبه کتاب در جهرم در نخستین روز از اجرای طرح بهارانه کتاب 1400 با فروش حدود 1300 جلد کتاب، پیروز به کسب رتبه نخست فروش در کشور شد و رکوردی ملی را کسب کرد. علیرضا معطریان مدیر این کتابفروشی در گفت وگویی با ما به گوشه هایی از راز و رمز پیروزیت این کتابفروشی در جذب مخاطب، اشاره نموده است که این گپ وگفت در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

کتابفروش جهرمی چطور رکورددار فروش بهارانه کتاب شد؟

کلبه کتاب در روز اول طرح بهارانه کتاب 1400 پیروز به ثبت یک رکورد شد و در صندلی نخست کشور نهاده شد. آخرین آمار فروش تان چقدر بوده است؟

تا به امروز 1300 جلد کتاب فروخته ایم و تقریبا اعتبارمان برای طرح بهارانه کتاب 1400 رو به خاتمه است.

رمز این پیروزیت را در چه می دانید؟

مجموعه کلبه کتاب از نخستین طرح تخفیفی که موسسه خانه کتاب برگزار کرد، در آنها شرکت داشت و تقریبا در تمامی طرح ها بودیم و با قدرت تمام شرکت یافتیم. حُسن این طرح ها این است که تقریبا منظم برگزار می شوند، مسائل گذشته سایت رفع شده و بیشتر ناشران کتاب های خود را وارد سایت نموده اند و مسئله ای از این بابت برای فروش نداریم. سرعت سایت در چند دوره اخیر مطلوب بوده و همه چیز روی روال و نظم در حال برگزاری است. اما یکی از بزرگترین مسائلی که داریم، کمبود اعتبار کتابفروشی است و هر بار این اعتبار کاهش می یابد. یک وقتی من با مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایرانیان که صحبت کردم اذعان می کردند که اعتبار کلی طرح کاسته شده و به همین نسبت از اعتبار کتابفروشی ها کم شده است. من فکر می کنم حدبیشتر روز دوم یا سوم طرح اعتبارمان به خاتمه می رسد و ناچاریم از سوی خودمان تخفیف در نظر بگیریم.

به خاطر شرایط کرونا که شمار روزهای طرح افزایش یافته مردم هم خرید را به روزهای خاتمهی طرح محول می نمایند. متاسفانه اعتبار ما خیلی زود تمام می گردد و این خیلی مسئله ای بزرگی برای ما ایجاد نموده است. ما در کلبه کتاب جهرم بهای کتاب ها را تغییر نمی دهیم و این عدم تغییر قیمت کار را برای ما سخت می نماید چراکه با وجود تخفیفی که از طرف خودمان می دهیم و تخفیفی که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نظر گرفته و نبود اعتبار لازم، مشکل ساز شده است.

آیا شرایط کتابخوانی در جهرم بهبود یافته یا شیوه فروش شما، به شکلی بوده که این میزان استقبال را به دنبال داشته است؟

دلیل پیروزیت کلبه کتاب جهرم در طرح ها و شیوه فروش یک رابطه مستقیم دارد. ما در مجموعه کلبه کتاب جهرم چند قانون داریم که همواره رعایت می کنیم؛ یکی اینکه جدیدترین و پرفروش ترین و می توانم بگویم بهترین کتاب های حال حاضر ایران را به طور قطع در کتابفروشی موجود داریم و یکی از به روزترین کتابفروشی های ایران هستیم. دوم اینکه همواره سعی می کنم از همکارانی استفاده کنم که آشنایی کامل با کتاب داشته باشند. همچنین سعی می کنیم مشاوره های خوبی در مورد انتخاب کتاب به مشتریان و مراجعه نمایندگان بدهیم تا در خرید کتاب دغدغه شان رفع گردد؛ برای نمونه وقتی کتابی برای کنترل استرس فرزندشان یا کتابی شبیه فلان رمان باشد، می خواهند سعی می کنیم بهترین مشاوره را در این زمینه به مشتری بدهیم. رابطه ای که بین ما و مراجعه نمایندگان ایجاد شده، موجب شده زود به زود به این کتابفروشی مراجعه نمایند و سرانه مطالعه بالا برود.

ضمناً بعضی مسئولان شهر جهرم کتابخوان هستند و خانواده و فرزندانشان با کتاب پیش می فرایند. مردم جهرم هم پیشینه پرباری در کتاب و کتاب خوانی دارند و شاید با قدرت بتوان عنوان نمود که نام جهرم با کارهای فرهنگی بزرگی که در کشور نموده، گره خورده است. ما با دعوت از چندین نویسنده برجسته کشور به جهرم و کارگاه های داستان و برگزاری جلسات داستان خوانی در کنار تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی و گروه های داستانی که وجود دارد، سعی می کنیم از آنها مشورت بگیریم که چه کتاب هایی داشته باشیم.

بیشترین کتاب هایی که فروش می فرایند، در چه حوزه ای است؟

به ترتیب در حوزه کودک، روان شناسی و داستان، بیشترین مشتری را داریم.

اصولا پرداخت یارانه کتاب به کتابخوان ها را کاری مثبت می دانید؟

قاعدتا تاثیر مثبتی دارد زیرا افزایش تورم مالی موجود افزون بر کالاهای اساسی روی کتاب هم تاثیر گذاشته است. این بر توان خرید مردم تاثیر گذاشته بنابراین تخفیف هایی که در رابطه با کتاب داده می گردد، صد درصد روی تامین کتاب مورد احتیاج مردم تاثیر مثبت دارد و روی فروش کتاب هم تاثیرگذار است.

مشتریان کلبه کتاب بیشتر ترجیح می دهند حضوری کتاب های مورد احتیاجشان را خریداری نمایند یا غیرحضوری؟

در اوایل همه گیری کرونا بیشتر خریدها غیرحضوری بود اما اکنون تقریبا بیشتر خریدها حضوری است. اما هم چنان ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور را داریم و به مشتری های غیرحضوری سرویس می دهیم و با پُست کتاب را به دست علاقه مندان می رسانیم.

آیا آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که زاده همین شهر است، از وجود کلبه کتاب جهرم آگاه است و تا به حال به این مجموعه سر زده است؟

ایشان همشهری خوب من هستند و برایشان آرزوی پیروزیت می کنم، اما تا به امروز او را در کتابفروشی خودم ندیدم. اینکه آیا از وجود کلبه کتاب خبر دارند، نمی دانم؛ لیکن امیدوارم که خبر داشته باشند.

نماینده جهرم در مجلس یا سایر سیاسیون چه؟ آیا با کلبه کتاب دمخور هستند؟

من همواره کار فرهنگی کردم و با سیاست رابطه چندانی ندارم و آرزوی پیروزیت برای نماینده شهرم می کنم، اما تا به امروز در کتابفروشی ندیدم شان درحالی که دیگر مسئولان شهرستان مانند رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار ویژه جهرم، رییس انجمن کتابخانه های عمومی، رییس اداره آموزش و پرورش و دوستانی که با کتاب دمخور هستند برای مصارف شخصی خود به ما سر می زنند.

به عنوان یک کتابفروشی فعال، آیا ارتباط و تعاملی هم با انجمن های ادبی و ناشران جهرمی دارید؟

بله، تعامل بسیار خوبی با انجمن های ادبی شهرستان دارم و رییس انجمن اهل قلم جهرم با مجموعه ما ارتباط محبت آمیز دارد که منجر به برگزاری برنامه های فرهنگی و ادبی مشترک شده است. از نویسندگان، شاعران و اهالی فرهنگ جهرم هم در برگزاری برنامه های ادبی حمایت می کنیم. چند ناشر جهرمی نیز داریم که به شکل فعال کتاب چاپ می نمایند. همین اخیرا هم چند کتاب از سوی این ناشران چاپ شده است. ما هم آرشیوی کامل از نویسندگان و ناشران جهرمی در کتابفروشی داریم. همچنین سعی می کنیم به نویسندگانی که کتاب اولشان را می خواهند چاپ نمایند، مشاوره بدهیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابفروش جهرمی چطور رکورددار فروش بهارانه کتاب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابفروش جهرمی چطور رکورددار فروش بهارانه کتاب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید