پرهزینهترین سریالهای تلویزیونی تاریخ را بشناسید

به گزارش وبلاگ مستر، تا همین چند سال پیش، استودیوهای سینمایی کلان ترین بودجه های خود را صرف ساخت فیلم های سینمایی می کردند. بنابراین فیلم ها از سریال های تلویزیونی جذاب تر بودند و مردم برای رفتن به سینما بیشتر از نشستن در برابر تلویزیون هیجان نشان می دادند. اما این روزها شرایط تغییر نموده است. حالا بینندگان سریال های تلویزیونی اگر از تماشاگران فیلم های سینمایی بیشتر نباشند، کم تر نیستند. اما چه اتفاقی رخ داد که حالا تعدادی از پرهزینه ترین سریال های تلویزیونی تاریخ در چند سال اخیر ساخته شده اند؟ این اتفاق ریشه در تغییر سیاست شبکه های تلویزیونی عظیم جهان و البته سرویس های استریم دارد.

پرهزینهترین سریالهای تلویزیونی تاریخ را بشناسید

تا اواخر دهه 90، سریال های تلویزیونی عناوینی صرفا سرگرم نماینده بودند. کم تر کارگردان که در سینما می درخشید، حاضر بود در دنیای تلویزیون سریال بسازد. حتی بازیگرانی که در سریال ها حضور پیدا می کردند، تنها برای ورود به سینما در کوشش بودند. اما با شروع قرن بیست و یکم، سریال های تلویزیونی محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کردند. پیروزیت سریال هایی مانند دوستان شبکه های تلویزیونی را قانع نموده بود تا سرمایه گذاری بیشتری روی سریال های چند فصلی نمایند.

بنابراین شبکه های تلویزیونی تصمیم گرفتند سریال های بیشتری بسازند. در دهه دوم قرن 21، سرویس های استریم که فرصت تماشای آنلاین عناوین را به تماشاگران خود می دادند، وارد عمل شدند و حتی عناوین اختصاصی خود را فراوری کردند. هم زمان با رشد سرویس های استریم و تماشای آنلاین، شبکه های تلویزیونی بیشتر شدند و همه چیز فراهم شد تا بازیگران شناخته شده هم وارد دنیای سریال ها شوند.

حالا بسیاری از سریال های تلویزیونی، بودجه و هزینه بیشتری از فیلم های سینمایی دارند. این عناوین برای چندین سال در حال فراوری هستند و به عوامل بسیار زیادی احتیاج دارند. در ابتدا به نظر می رسد هر سریالی که با بودجه سنگین ساخته می شود، احتمالا به یک شاهکار ارزشمند تبدیل می شود. اما این تصور همواره هم صدق نمی کند. حالا زمان آن رسیده تا پرهزینه ترین سریال های تلویزیونی تاریخ را بشناسید.

House of Cards (خانه پوشالی)

نمره منتقدان: 77 از 100

این درام سیاسی نخستین بار در سال 2013 و با سرمایه گذاری نتفلیکس پخش شد. سریال خانه پوشالی نخستین ورود جدی نتفلیکس به دنیای سریال ها بود و همین هم باعث شد آن ها بودجه سنگینی برای سریال آماده نمایند. هر اپیزود این سریال به طور میانگین 4.5 میلیون دلار هزینه داشت که البته بخش عظیمی از آن به دستمزد بازیگران اصلی سریال مانند کوین اسپیسی بازمی شود.

فصل نخست این سریال، طرفداران بسیاری پیدا کرد و پخش آن تا سال 2017 به طور مرتب ادامه یافت. اما پس از حواشی رسوایی جنسی کوین اسپیسی، بازیگر نقش اصلی سریال، خانه پوشالی تا مرز تعطیلی هم رفت. با این حال تهیه نمایندگان سریال تصمیم گرفتند با انتشار فصل ششم، سرانجام خانه پوشالی را تعیین نمایند. در فصل ششم، کوین اسپیسی از سریال حذف شد. شاید جالب باشد که بدانید پیش از سریال نتفلیکس، یک سریالی انگلیسی به نام خانه پوشالی ساخته شده بود. منشا اصلی داستان هر دو سریال رمانی به همین نام بوده که یکی از اعضای حزب محافظه کاران بریتانیا آن را نوشته است.

Friends (دوستان)

نمره منتقدان: 78 از 100

سریال های تلویزیونی معمولا به دلیل دکورهای غول پیکر، گریم های سنگین و جلوه های ویژه به عناوین پرهزینه و گران قیمت تبدیل می شوند. اما سریال دوستان یکی از پرهزینه ترین سریال های تلویزیونی تاریخ است که بخش عظیمی از بودجه آن به بازیگران اصلی آن تعلق دارد. سریال دوستان یک سریال کمدی سیتکام بود (سیتکام چیست؟) که از سال 1994 تا 2004 و برای 10 فصل از شبکه NBC پخش شد. پیروزیت سریال در درازمدت، دستمزد بازیگران اصلی سریال را بیشتر کرد و همین هم باعث شد بودجه سریال سیر صعودی ترسناکی داشته باشد.

در نخستین فصل سریال دوستان شش بازیگر اصلی سریال تنها 22 هزار دلار برای هر اپیزود دریافت می کردند. در فصل دوم، میزان دریافتی آن ها تغییر کرد و هر کدام باتوجه به نقش بیشتری که در فیلم نامه داشتند، حقوق بیشتری می گرفتند که درآمد تعدادی از آن ها برای هر اپیزود بیشتر از 100 هزار دلار بود. اما جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، متئو پری، لیسا کودرو، مت لی بلان و دیوید شوییمر بایکدیگر توافق کردند که اگر حقوق برابری دریافت ننمایند، با سریال دوستان خداحافظی می نمایند. بنابراین شبکه NBC مجبور شد در فصل سرانجامی برای هر اپیزود به بازیگران اصلی سریال محبوبش یک میلیون دلار پاداش بدهد!

با این حال محبوبیت و شهرت سریال دوستان چندین برابر هزینه های سنگین خود را در کوتاه مدت بازگرداند. یکی از کارگردانان اصلی سریال پیش از آن که فیلم برداری دوستان شروع شود، بازیگران اصلی سریال را به شهر لاس وگاس راهی کرد و از آن ها درخواست کرد از آخرین روزهای گم نامی شان لذت ببرند. چراکه پس از ساخت سریال دوستان همه مردم آن ها را می شناسند.

بیشتر بخوانید:

جذاب ترین فیلم های نتفلیکس که باید تماشا کنید

جذاب ترین سریال های نتفلیکس که ارزش تماشا دارد

بهترین فیلم های کم تر دیده شده سینما که به اندازه لیاقتشان دیده نشده اند

The Walking Dead (مردگان متحرک)

نمره منتقدان: 81 از 100

وقتی از ژانر ترسناک عناوین زامبی محور صحبت می کنیم، همه چیز به پیش و پس از پخش سریال مردگان متحرک تقسیم می شود. پخش این سریال از سال 2010 شروع شد و پس از 10 سال و 10 فصل و 146 اپیزود هنوز هم ادامه دارد. این سریال شبکه AMC از همان ابتدای پخش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و سال ها رکورددار تعداد بیننده و دانلودهای غیرقانونی بود. اگرچه مردگان متحرک در سال های اخیر از جذابیت های ابتدایی اش فاصله گرفته اما هنوز هم سریال پرهزینه ای است.

فصل نخست این سریال با بودجه ای حدود 4 میلیون دلار ساخته شد. باوجود استقبال منتقدان و تماشاگران، شبکه AMC تصمیم گرفت بودجه سریال را برای فصل های بعدی کم تر کند. گریم زامبی ها و جلوه های ویژه کامپیوتری در سریال مردگان متحرک بخش عظیمی از بودجه را می بلعید و البته بازیگران سریال هم حقوق بسیاری می گیرند. برای مثال اندرو لینکن، بازیگر اصلی سریال در فصل های نخستین، برای حضور در هر فصل حدود 1.5 میلیون دلار حقوق گرفت.

Rome (روم)

نمره منتقدان: 86 از 100

سریال های تاریخی به دلیل بودجه های سرسام آوری که برای روایت داستانشان احتیاج دارند، ناخودآگاه به پرهزینه ترین سریال های تلویزیونی تبدیل می شوند. بنابراین طبیعی است که سریال روم هم هزینه بسیار زیادی داشته باشد. پخش این درام تاریخی از سال 2005 و با همکاری مشترک دو شبکه تلویزیونی مشهور دنیا یعنی BBC و HBO شروع شد و تنها 2 فصل و 22 اپیزود داشت. با این حال هزینه بسیار زیادی خلق کرد. سریال روم که درباره فرایند شکل گیری امپراطوری روم است، احتیاج داشت تا صحنه های ارزشمندی داشته باشد.

بنابراین هر اپیزود سریال روم به طور میانگین 9 میلیون دلار هزینه به همراه داشت. این بودجه سنگین به عوامل سریال یاری کرد تا صحنه های تاریخی را با دکور و کیفیت قابل قبول لباس ها و گریم ها روایت نمایند. پیروزیت سریال روم باعث شد جهت ساخت سریال های تلویزیونی تاریخی گشوده شود.

Boardwalk Empire (امپراطوری بوردواک)

نمره منتقدان: 93 از 100

سریال امپراتوری بوردواک که توسط شبکه تلویزیونی معروف HBO تهیه شده از سال 2010 روی آنتن رفت. این سریال که 5 فصل و 56 اپیزود دارد، یکی از پرهزینه ترین سریال های تلویزیونی تاریخ است. با این حال استیو بوشمی و مایکل شانون تنها بازیگران شناخته شده سریال هستند. بنابراین بخش عظیمی از بودجه سریال با فراهم کردن امکانات برای روایت داستان آن بازمی شود. داستان سریال امپراطوری بوردواک درباره ممنوعیت الکل در دهه 1920 در ایالات متحده آمریکا است. عوامل سریال برای بازسازی فضای دهه 1920 شهر آتلانتا در آمریکا، به بودجه بسیار زیادی احتیاج داشتند.

آمار رسمی می گویند هر اپیزود از سریال امپراطوری بوردواک به طور میانگین 5 میلیون دلار بودجه احتیاج داشته و این رقم برای تعدادی از اپیزودها 50 میلیون دلار هم گزارش شده است! نخستین اپیزود فصل اول این سریال با هزینه 18 میلیون دلاری، توسط مارتین اسکورسیزی، کارگردان شناخته شده سینما، کارگردانی شد. با این حال امپراطوری بوردواک یکی از سریال های پرهزینه اما پیروز بوده که منتقدان هم آن را دوست دارند. این سریال جوایز متعدد امی و گلدن گلوب متعددی هم کسب کرد.

Game of Thrones (بازی تاج و تخت)

نمره منتقدان: 89 از 100

جرج ریموند ریچارد مارتین یکی از مشهورترین نویسندگان رمان های فانتزی است که بیشتر شهرت او از مجموعه کتاب های نغمه آتش و یخ نشات می گیرد. سریال بازی تاج و تخت براساس کتاب های مارتین ساخته و در 8 فصل از شبکه HBO پخش شد. سریال بازی تاج و تخت یکی از محبوب ترین سریال های تاریخ تلویزیون است. 73 اپیزود این سریال رکوردهای بسیاری را جابه جا کردند؛ از تعداد تماشاگران هر اپیزود تا جوایز مختلف. اما دست یابی به این رکوردها، بودجه هنگفتی هم احتیاج داشت.

دکورهای غول پیکر، گریم های سنگین و جلوه های ویژه سریال در کنار دستمزد بازیگران شناخته شده آن باعث شده هزینه ساخت هر اپیزود سریال بازی تاج و تخت از 15 میلیون دلار هم بیشتر شود. به عبارت دیگر، این سریال به گران ترین سریال تلویزیونی تاریخ تبدیل می شود که بودجه کلی آن چندین برابر پرهزینه ترین فیلم های سینمایی تاریخ است.

منبع: ایرنا زندگی

به "پرهزینهترین سریالهای تلویزیونی تاریخ را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرهزینهترین سریالهای تلویزیونی تاریخ را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید