معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه ها

به گزارش وبلاگ مستر، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ها گفت: یکی از مواردی که در احکام نو لایحه بودجه 1401 گنجانده ایم معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه هاست.

معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه ها

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ مستر، رستم قاسمی در ملاقات با پیمانکاران حوزه راهسازی و ساخت ریل با اشاره به مسائل اعتباری بخش ساخت و ساز زیربناهای حمل و نقل گفت: باید روش های دیگری به جای بودجه های دولتی در پیش بگیریم تا پروژه ها انجام گردد.

وی اضافه نمود: راه و رسم مسلمانی این است که کارگر حقوق خود را بلافاصله دریافت کند به خصوص در حال حاضر که شرایط معیشتی طوری است که کارگر حتی نمی تواند تخم مرغ بخورد. امیدواریم بتوانیم منابعی را تا انتها سال تامین کنیم تا پیمانکاران بتوانند حقوق کارگران را بدهند.

وی اضافه نمود: پیمانکاران آسیب جدی دیده اند سال ها به سختی سرمایه عظیمی را جمع نموده اند اما این سرمایه یک شبه به خاطر مسائل اعتباری از دست رفته است.

قاسمی با اشاره به تدوین احکام نوی برای الحاق به لایحه بودجه 1401 گفت: این احکام با توجه به اینکه هنوز کمیسیون تلفیق شروع به کار ننموده یکشنبه هفته آینده به مجلس ارسال می گردد تا به لایحه بودجه 1401 اضافه نموده گردد.

وزیر راه با تاکید بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ها گفت: یکی از مواردی که در احکام نو لایحه بودجه 1401 گنجانده ایم معافیت اقتصادیاتی سرمایه گذاری در آزادراه هاست.

قاسمی به اهمیت تکمیل کریدورهای ترانزیتی اشاره نمود و گفت: عایدی ترانزیت برای کشور در صورت تکمیل این کریدورها بسیار بالا خواهد بود روسیه سالانه 25 تا 30 هزار تن زغال سنگ به هند صادر می نماید که این کالا از کانال سوئز عبور می نماید و به هند می رسد و هزینه بالایی دارد. من محاسبه سرانگشتی کردم و دیدم اگر در هر تن ذغال سنگی که از روسیه به هند می رود از جهت ایران عبور کند و ما 20 تا 30 دلار تخفیف به هر تن بدهیم سالی 6 میلیارد دلار عایدی از محموله ذغال سنگ صادراتی روسیه به هند از محل ترانزیت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید گردش اقتصادی حمل و نقل به 20 درصد GDP کشور برسد اما هیچ خبری نیست در برنامه ششم توسعه آمده باید 30 درصد بار و 20 درصد مسافر روی ریل بیاید اما الان چند درصد مسافر ما ریلی است؟ لوکوموتیوهای ما بالای 40 سال سن دارند. 15 هزار کیلومتر ریل داریم که باید 1500 لوکوموتیو داشته باشیم اما 500 لوکوموتیو داریم. کل بودجه وزارت راه 15 هزار میلیارد تومان است با این پول کاری نمی گردد کرد. سراغ روش های دیگر رفته ایم. روش تهاتر هم لحاظ شده که مجوزهایی برای آن گرفته ایم.

وی اظهار داشت: در کشور ثروت کم نداریم می توانیم سالانه 100 هزار میلیارد تومان از زمین هایی که داریم را بفروشیم.

قاسمی با اشاره به شروع فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل گفت: ما دو صندوق مهم در وزارت راه و شهرسازی داریم، یکی صندوق حمل و نقل و دیگری صندوق ملی مسکن. اگر عایدیها را به این صندوق ها واریز کنیم از جمله فروش اراضی و به خزانه داری ندهیم تا کسی از آن برداشت کند می تواند به حمل و مسکن یاری کند. در حال حاضر صندوق حمل و نقل شروع شده و آقای دانش جعفری رئیس هیات عامل صندوق است. صندوق ملی مسکن هم در مجلس تصویب شده اما آیین نامه اجرایی آن در دولت در حال آنالیز است. با این صندوق ها می توانیم کل بودجه ها و عایدیهای دیگر را بهینه کنیم.

وی اضافه نمود: با صندوق ملی مسکن می توان ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای دهک های کم عایدی را پرداخت کنیم. شورای پول و اعتبار برای ما نرخ سود وام نهضت ملی مسکن را 18 درصد مشخص نموده است.

قاسمی با بیان اینکه احتیاجی به چینی ها نداریم که برای ما راه آهن و آزادراه بسازند گفت: منابع اقتصادی آنها مدنظر ماست سرعت قطارهای ما در جهان غیراستاندارد است احتیاج به تحول جدی در حمل و نقل داریم با سران قوا در این زمینه مذاکره داشته ام.

وی ادامه داد: مایل نبودم وزیر شوم حتی روز آخر تلفنم را خاموش نموده بودم ولی توفیق شد خدمت کنم. در پی حفظ مسئولیت نیستم.

قاسمی گفت: در وزارت نفت که بودم کسی نتوانست ادعا کند پیشرفت فازهای پارس جنوبی در دولت وزارت تو دقیق نیست و اگر توتال این فازها را توسعه می داد دقیق تر بود زیرا سامانه های بسیار پیشرفته ای طراحی نموده بودیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از کیفیت ساخت و ساز پرداخت و اضافه نمود: ساخت و ساز ما انصافاً کیفیت خوبی ندارد، با مجموعه مرکز تحقیقات، مسکن، راه و شهرسازی جلساتی برگزار کردیم و و به آنها اعلام کردم روش های فعلی را قبول ندارم. مرکز تحقیقات 27 هکتار زمین در برترین جای تهران در اختیار دارد اما شرایط ساخت و ساز ما این است. عمر مسکن در ایران 15 تا 20 سال است کجای جهان ساختمان ها چنین سنی دارند؟ در ایران جهت دو یا سه صنعتی سازی را طی نموده ایم در حالی که در جهان جهت 7 یا 8 را طی نموده اند.

قاسمی یادآور شد: هنوز اعلام ننموده ایم که در حوزه مسکن می خواهیم چه کار کنیم اما می گویند چینی ها می خواهند مسکن سازی نمایند؛ چنین نیست بلکه می خواهیم تکنولوژی را بیاوریم و زمان ساخت را کاهش دهیم. مسکن در ایران زیر دو سال ساخته نمی گردد. در جهان 5،6 ماهه مسکن می سازند.

قاسمی در حاشیه مراسم در جمع وبلاگ مستر در پاسخ به ورود چینی ها در ساخت و ساز مسکن گفت: ما قرار است از تکنولوژی خارجی ها استفاده کنیم هیچ کارگر، مهندس و مصالحی از خارج از کشور نمی آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید