مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز

به گزارش وبلاگ مستر، این مجموعه از سه بخش مختلف به نام های بازار وکیل، مسجد وکیل و حمام وکیل تشکیل شده است، اما امروز شما را با مسجد وکیل آشنا خواهیم کرد.

مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز

در محله قدیمی درب شاهزاده شیراز مجموعه زیبای وکیل واقع شده است. ، مسجد وکیل زیبا ترین بنا موجود در این مجموعه محسوب می شود. این بنا به دوران زند بر می شود، کریم خان زند دستور ساخت این مجموعه داد، از محبوب ترین بخش های مسجد ستون های بلند و خاص آن است و با طراحی خاص خود نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

دلیل اصلی که این مسجد مورد توجه قرار گرفته است آن است که معماری بسیار زیبا و همچنین دو جاذبه تاریخی دیگر در نزدیکی آن واقع شده است، فاصله این مسجد تا حمام وکیل در حدود 100 متر می باشد. در مورد معمار این بنا باید گفت که معمار این بنا معین نیست اما بعضی معتقد اند شخصی به نام میرزا نصیر معماری این بنا را انجام داده است.

مساحت مسجد وکیل در حدود 9600 مترمربع است. از بخش های اصلی مسجد می توان به دو شبستان به نام های شبستان جنوبی و شبستان زمستانی، طاق، دالان، حیاط، ورودی مسجد، محراب، ایوان و منبر اشاره کرد، وجود دو ایوان در این مسجد سبب شده است که سبک طراحی آن را دو ایوانی بنامند. یکی از بخش های زیبای داخلی این مسجد طاق های بزرگ آن بوده که عبارت اند از طاق ورودی اصلی، طاق وردی شبستان و در نهایت طاق مروارید، در ادامه مقاله به معرفی و آنالیز هر بخش خوهیم پرداخت.

استفاده از رنگ های تزئینی زیبا برای دیوار ها زیبایی مسجد وکیل را دو برابر نموده است. از تزئینات این مسجد می توان به منبر ساخته شده از سنگ مرمر، کاشی کاری های سنتی اسلامی و ستون های حجاری شده شبستان که تعداد آن ها به 48 عدد می رسد، اشاره کرد.

منبع: گردشبان

به "مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید