خجند تاجیکستان و بازار محلی آن

به گزارش وبلاگ مستر، تاجیکستان از جمله کشورهای آسیای میانه می باشد که از شوروی جدا شده است. این کشور از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین همسایه است. اغلب مردم این کشور تاجیک ها هستند که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایرانی ها دارند. اصلی ترین جاذبه های توریستی تاجیکستان کوه ها، دریاچه ها و رودخانه های آن است. تاجیکستان برای علاقمندان به دیدن مناظر طبیعی بی نظیر و دست نخورده بسیار مناسب است. علاوه بر این، برای دوستداران ادبیات نیز می تواند مقصد جذابی باشد. چرا که زادگاه اولین شاعر پارسی است. پایتخت این کشور شهر دوشنبه است و پس از آن، خجند دومین شهر بزرگ تاجیکستان محسوب می گردد. برای آشنایی بیشتر با شهر خجند تاجیکستان و جاذبه های آن با ما همراه باشید.

خجند تاجیکستان و بازار محلی آن

تاریخچه خجند تاجیکستان

خجند تاجیکستان که در تذکره ها بیشتر با صفات طراز جهان ، شهر خوبان و... از آن نام برده می گردد، در تاریخ غنی ماوراءالنهر چون نگینی می درخشد. خجند یکی از قدیمی ترین شهرهای آسیای میانه است. در افسانه ها بنای خجند را به کی خسرو نسبت داده اند و آن را عروس جهان خوانده اند . گفته می گردد این شهر در سده های 6-7 پیش از میلاد مسیح تاسیس شده است. این شهر به دلیل قرار دریافت در جاده ابریشم و اتصال به سمرقند و دره فراگانا، دارای موقعیت خوب جغرافیایی بوده است. خجند تاجیکستان در معرض حمله اسکندر، اعراب و ارتش چنگیزخان مغول نیز قرار گرفته است. اما با وجود خرابی های فراوان دوباره احیا شده و به یکی از بزرگترین مراکز تجاری، فرهنگی و علمی منطقه آسیای میانه تبدیل شد. همچنین این شهر پیروز به حفظ بناهای تاریخی از سده های 6-7 پیش از میلاد مسیح مانند مقبره شیخ مصلح الدین، مسجد جام جم و قلعه 2500 ساله خجند شده است. قلعه خجند بیش از 2500 سال پیش، همزمان با این شهر ساخته شده و مراحل مختلفی از تخریب کامل تا ترمیم را پشت سرگذاشته است.

خجند، مرکز استان سغد، پس از دوشنبه دومین شهر بزرگ این کشور محسوب میگردد. این شهر که خواهرخوانده شهر بیرجند در ایران است،تنها شهر تاجیکستان است که حتی پس از فروپاشیشورویهنوز مجسمهای ازلنیندارد . رودخانه سیردریا یا همان سیحونهمچون شاهرگ اصلی این شهر آن را به 2 بخش تقسیم میکند. این شهر پیش از هجوم روسها در سده نوزدهم یکی از امارتهای اصلی آسیای مرکزی بود. امروزه نیز بازار پنج شنبه خجند، در منطقه آسیای مرکزی یکی از بزرگترین مرکز تجاری محسوب میگردد .

بازار خجند تاجیکستان

بازار سرپوشیده پنج شنبه، یکی از رنگارنگ ترین جاذبه های خجند است. نام آن شبیه پایتخت تاجیکستان دوشنبه، به معنی یکی از روزهای هفته است. دلیل این امر این است که در گذشته روزهای دوشنبه در شهر دوشنبه و پنج شنبه ها در شهر پنج شنبه تجارت می نموده اند. بازار پنج شنبه، در مرکز شهر خجند تاجیکستان روبروی مقبره شیخ مصلح الدین قرار گرفته است. این بازر تاجیکستان همواره شلوغ است؛ زیرا نه تنها ساکنان شهر بلکه از اطراف نیز برای تجارت به این بازار می آیند. این بازار را بدون اغراق می توان کانون تجارت و قلب مالی شهرخجند و در شمال تاجیکستان توصیف کرد. هرچند امروزه مراکز تجاری زیادی در خجند فعال شده اند؛ اما بازار پنجشنبه همچنان پُرجمعیت ترین و شلوغ ترین محل تجاری خجند محسوب می گردد.

معماری بازار تاجیکستان

ویژگی اصلی بازار پنج شنبه تاجیکستان معماری و طراحی بی نظیر آن است. ساخت آن اواسط قرن بیستم شروع و در سال 1964 به سرانجام رسید. معماری بازار ترکیبی از عناصر معماری کلاسیک و امپراطوری استالین است. فضای داخلی آن ترکیبی از سبک های شوروی و شرقی است. در بالای در ورودی مرکزی یک درگاه نیمه کروی وجود دارد که با نقاشی روشن و مجسمه های زن و مرد در طرفین تزئین شده است. هنگامی که وارد بازار می شوید، یک سالن طاقدار با ردیف های ستون مشاهده می کنید.

کالاهای پنج شنبه بازار تاجیکستان

بازار پنج شنبه کالاهای متنوعی برای فروش عرضه می نماید. این کالاها را می توان به دو گروه مواد غذایی و غیرغذایی تقسیم کرد. در طبقه همکف بیشتر مواد غذایی، نان های متنوع خجندی، میوه، خشکبار، آجیل، سبزیجات، گوشت، شیرینی و... به فروش گذاشته می گردد. در طبقه دوم لوازم برقی، تلفن، لوازم منزل، لباس، ظروف،...فروخته می شوند. در بیرون از بازار نیز دست فروش ها کالاهای مورد احتیاج مردم را روی زمین و گاه روی میزهای چوبی به معرض فروش می گذارند.

فروشندگان بازار خجند تاجیکستان

این بازار تاجیکستان در گذشته تنها در روزهای پنج شنبه فعال بود و در کنار تاجران سغدی، مردم مناطق ازبکستانو قرقیزستان نیز کالاها و اجناس خود را در این بازار عرضه می کردند. این گونه بود که به تدریج تعداد فروشنده ها افزایش یافت و بازار پنجشنبه به بازار همه روزه تبدیل شد. مردم شمال تاجیکستان به تجارت و فروشندگی علاقه فراوانی دارند، این رغبت و علاقه ای که مردم شمال تاجیکستان به خرید و فروش دارند به این حد در جنوب تاجیکستان دیده نمی گردد. هم اکنون تجار و بازرگانان خارجی به جمع تاجران بومی پیوسته اند؛ از جمله تجار ایرانی، چینی، افغانی، روسی و پاکستانی. همزمان با این امر، تعداد مشتریان نیز افزوده می گردد. قابل ذکر است که تاجران ایرانی فعال در این بازار از جمله تاجرهای پیروز محسوب می شوند و مردم مواد غذایی مورد احتیاج خود را در ابتدا از مغازه های ایرانی تهیه می نمایند.

در گوشه دیگر بازار کباب پزی های زیاد، صرافی، مغازه های کتاب فروشی، فروشگاه های عمده فروشی، لوازم تحریر و...قرار دارند. می توان گفت که در پنج شنبه بازار تاجیکستان، مردم استان تمام کالای مصرفی خود را می توانند با قیمتی مناسب نسبت به بازارهای دیگر مناطق تهیه نمایند.

منبع: دالاهو

به "خجند تاجیکستان و بازار محلی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خجند تاجیکستان و بازار محلی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید