روایت نشریه آمریکا از دلیل پنهانکاری ترکیه درباره کرونا

به گزارش وبلاگ مستر، ایرنا نوشت: نشریه امریکایی نشنال اینترست ، ترکیه را به پنهانکاری در انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا متهم کرد و نسبت به وقوع فاجعه در این کشور هشدار داد.

روایت نشریه آمریکا از دلیل پنهانکاری ترکیه درباره کرونا

این نشریه آمریکایی در واکنش به این موضوع که ترکیه تا به امروز ابتلای تنها یک فرد به کرونا را تایید نموده است، نوشت: تنها یک مورد؟ پنهانکاری ترکیه در مورد کرونا یک فاجعه در حال وقوع است.

ارگین کوج ییلدریم جراح قلب و استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه پیتسبورگ آمریکا - نویسنده این مقاله - نوشت: در حالی که کرونا 119 کشور را درگیر نموده، ترکیه در میان کشورهایی با جمعیت بالای 50 میلیون تنها کشوری است که این همه مدت این ویروس به آنجا سرایت ننموده است.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه به اقدامات این کشور برای مقابله با این ویروس مرگبار می بالید، تا اینکه وی روز چهارشنبه شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در ترکیه را تایید کرد.

کوج ییلدریم نوشت: او اطلاعاتی در مورد این بیمار، بویژه محل شناسایی وی منتشر نکرد و به سوال های رسانه ها پاسخ نداد و مدعی شد این اطلاعات حریم خصوصی بیمار را نقض می نماید.

وی اضافه کرد: ترکیه یک سلسله اقدامات احتیاطی زودهنگام و جدی برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کرد؛ از جمله کنترل و نظارت در فرودگاه ها، بستن مرزهایش با ایران و تعلیق سفرهای هوایی به چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی.

بنا بر این گزارش، ترکیه یکی از مقاصد اصلی توریستی در جهان و فرودگاه استانبول یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه ها در منطقه است. عدم سرایت کرونا به این کشور و شناسایی نشدن افراد مبتلا به این ویروس شک و گمانه هایی را در میان مردم ترکیه ایجاد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه با بحران مالی روبرو است و به درآمد توریستی متکی است. اگر ورود توریست به ترکیه متوقف گردد، ممکن است اقتصاد این کشور در امسال دچار فروپاشی گردد. شاید این یکی از دلایلی باشد که ترکیه برای یک دوره طولانی خبری درباره شناسایی افراد مبتلا به کرونا گزارش نکرد.

نشنال اینترست با اشاره به اینکه ساختار مالکیت رسانه ها در ترکیه به نوعی است که مانع از دستیابی شهروندان به اطلاعات قابل اعتماد در مورد کرونا می گردد نوشت: دولت ترکیه گفته است علیه کاربران شبکه های اجتماعی و روزنامه نگارانی که از رویکرد دولت در شناسایی کرونا انتقاد نمایند، اقدام قانونی خواهد نمود.

صندوق بین المللی پول اعلام نموده است برای حمایت از کشورهای مبتلا به کرونا 50 میلیارد دلار یاری خواهد نمود. همزمانی این خبر با اعلام شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در ترکیه از نظر بعضی کاربران شبکه های اجتماعی مغفول نمانده است.

به نوشته نشنال اینترست، اتحادیه پزشکان ترکیه یک نهاد حرفه ای مستقل پزشکی و بهداشتی است که هدف آن حفاظت از بهداشت عمومی و بهبود آن، یاری به آموزش های بهداشتی و دفاع از حقوق پزشکان است.

مناسبات دولت ترکیه و این اتحادیه همیشه پرتنش بوده است. دادگاهی در ترکیه اخیرا 7 عضو شورای اتحادیه پزشکان را به دلیل صدور دو بیانیه علیه عملیات های نظامی سال گذشته در شمال سوریه، به زندان محکوم کرد.

اتحادیه پزشکان ترکیه گفت به رغم کوشش هایی که برای همکاری در مورد شیوع کرونا داشت، هنوز هیچ پاسخی از سوی دولت ترکیه دریافت ننموده است.

عملکرد موثر و منصفانه نهادهای دولتی مستلزم اعتماد عمومی به دولت است. ایجاد اعتماد به زمان احتیاج دارد اما از بین رفتن آن سریع است. این مساله خصوصا در شرایط های بحرانی موضوعیت دارد؛ یعنی زمانی که دولت توصیه هایی به مردم می نماید یا اطلاعات مهمی منتشر می نماید، اعتماد به دولت اهمیتی حیاتی دارد. شهروندان ترکیه در حالی که از بحران کرونا عبور می نمایند باید با این مسائل نیز مبارزه نمایند.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "روایت نشریه آمریکا از دلیل پنهانکاری ترکیه درباره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت نشریه آمریکا از دلیل پنهانکاری ترکیه درباره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید