خبرنگاران خدادی :سفر به ترکیه فرصت همکاری های رسانه ای دو کشور را فراهم کرد

به گزارش وبلاگ مستر، آنکارا- خبرنگاران - محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفرش به ترکیه را برای ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین متولیان رسانه ای دو کشور با هدف ممانعت از سوء تفاهمات احتمالی مهم ارزیابی کرد.

خبرنگاران خدادی :سفر به ترکیه فرصت همکاری های رسانه ای دو کشور را فراهم کرد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها این سفر در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ مستر، روابط تهران و آنکار را راهبردی خواند و گفت: تاریخ ، ظرفیت های دو کشور ، بافت فرهنگی ، موقعیت جغرافیایی و منازعاتی که در اطراف دو جریان دارد به علاوه بحران هایی که دنیا با آنها روبرو شده از جمله کرونا و تحریم های اقتصادی که هر دو کشور هرکدام به نحوی درگیر آن هستند، نیازها و تقاضاهای دو کشور برای همکاری موجب شده است تا این روابط راهبردی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران یک منبع مهم تامین انرژی است و برخی از تولیدات ترکیه هم برای ایران مناسب هستند، گفت: بازار و خیلی دیگر از موضوعات در مناسبات ایران و ترکیه ، دو همسایه را به دو شریکی که بتوانند درهمه زمینه ها همکاری کنند، تبدیل می کند.

خدادی بخشی از همکاری های دو جانبه ایران و ترکیه را در دو عرصه بین المللی و منطقه ای تعریف کرد و گفت: ایران و ترکیه دو کنشگر اصلی در منطقه هستند و می توانند باعث ثبات و آرامش شوند و می توانند با طرف های ثالث که اهداف شان ایجاد آشوب و بی ثباتی در منطقه است،مقابله کنند .

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسانه ها محل انتقال اطلاعات هستند و تبادل اطلاعات بستر هر نوع ظرفیتی را فراهم می کند، شرح داد: نقش آفرینی رسانه های ایران و ترکیه می تواند بگونه ای باشد که صدای واقعی و برداشت از یک موضوع را منتقل کنند، می توانند برای حرکت روبه جلو منجر به درک متقابل شوند و یا می توانند یک موضوع را به قرائت متفاوت و سوء تفاهم از یک موضوع تبدیل کنند و بنابر این هرگونه همکاری رسانه ای بشدت در هر نوع همکاری نقش تعیین کننده ای دارد زیرا پایه هر تصمیم گیری اطلاعاتی است و این اطلاعات می تواند صحیح و یا نابجا باشد.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه از گذشته دارای روابط رسانه ای هستند، گفت که این روابط می بایست به روز می شد و دو طرف در فضایی مناسب فرایند به روز رسانی این روابط و همکاری ها را مطرح و بررسی کنند.

خدادی گفت که با برقراری روابط رسانه ای پیروز، ایران و ترکیه می توانند انتقال اطلاعات بین خود را از منبع اصلی تبادل کنند، زمینه دسترسی اطلاعات درست را برای شهفرایندان خود فراهم سازند و به مساله مهم ترکیه شناسی و ایران شناسی و معرفی واقعیت ها و ظرفیت های دوکشور مبادرت کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به اهمیت همکاری های رسانه ای منطقه ای، گفت: ایران و ترکیه که به لحاظ تنوع جمعیت، وسعت و رسانه ظرفیت های بسیار گستره ای دارند، می توانند به موازات سایر مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه همکارهای رسانه ای منطقه ای هم نقش آفرینی کنند.

به گزارش وبلاگ مستر، خدادی در سفری رسمی به ترکیه علاوه بر ملاقات با اصحاب و کارشناسان رسانه های این کشور با عالیترین مسئولان امور رسانه ای ترکیه از جمله مسئولین مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مسئول دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ترکیه و روسای سازمان خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی و سازمان رادیو تلویزیون دولتی ترکیه تی . آر.تی در آنکارا ملاقات و گفت وگو کرد.

وی به بررسی تحولات ایران و منطقه در این ملاقات ها اشاره کرد و گفت:این چهار ملاقات لایه های متفاوتی داشت و البته مهم این بود که ما چگونه روابط رسانه ای بین دو کشور را به روز ، نسبت به گذشته فعال تر و به یک همکاری در فضایی جدید تبدیل کنیم.

خدادی اضافه کرد: در دنیای امروز تولید و نشر اطلاعات محصور به رسانه های تعیینی نیست و همه در آن سهم و نقش دارند بگونه ای که برخی کشورهای دنیا برای دو کشور ایران و ترکیه تولید اطلاعات می کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای ممانعت از تولید اخبار جعلی، قرائت های نادرست و سوء استفاده از بستر رسانه برای اهداف سایر کشورها که مخالف تحکیم و تقویت روابط ایران و ترکیه هستند، باید بازدارندگی ایجاد کرد .

خدادی گفت: برهمگان روشن است که روابط ایران و ترکیه چه در فضای رقابتی، چه در فضای تقابلی و چه در فضای عناد مخالفانی دارد در حالی که روابط خوب دو کشور به نفع همه است ولی برخی کشورها بدلیل سلطه جویی اصولا دوست ندارند کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند و شاخص هایی هم در این زمینه داریم.

وی با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه در زمینه دسترسی رسانه های دو کشور به پایتخت های همدیگر و سایر مراکز فرصت جدیدی باید ایجاد و آن را تسهیل ، تقویت و نزدیک کنند، شرح داد: در این ارتباط رسانه های ایران و ترکیه باید در خصوص تحولات گفت وگو کنند یعنی گفت وگوی بین رسانه ای و بین وبلاگ مستر باید شکل بگیرد و به یک نوعی طرفین باید بتوانند بستر انتقال اطلاعات را به عنوان بستر ایجاد فرصت برای دو کشور فراهم کنند و به موازات آن در زمینه مسایلی که در آنها تفاوت نظر موجود است دو طرف باید بتوانند واقع بینانه با مسایل برخورد کنند.

معاون مطوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای امروز دنیا، بدنبال آرامش، امنیت و ثبات است و اینها در کنار توسعه از مطالبات مردم دنیا است و منطقه ما بشدت در این سه موضوع دچار مخاطره است و بنابراین برای ایجاد آرامش در منطقه نیازمند تقویت هرگونه همکاری ، نشستن کنار همدیگر، گفت وگوی با یکدیگر و رسیدن به نکات مشترک و دور شدن از موارد اختلافی موجود در جامعه هستیم.

خدادی بررسی مهارت رسانه ای ، هم افزایی مهارت ها و آموزش های رسانه ای را یکی دیگر از اهداف سفر خود به ترکیه خواند و اضافه کرد: در خصوص چگونگی استفاده از نوآوری ها ، مراکز دانشگاهی رسانه ای و دیگر ظرفیت های دو کشور و استفاده از فرصت های جدید مصاحبه کردیم.

وی اظهارداشت: یک کانال ارتباطی مستقیم را تعریف کردیم تا برای حل مسائل احتاقتصادی از جمله در خصوص ویزا ، نوع تردد و استقرار وبلاگ مستر دو طرف بتوانیم اینها را حل و تسهیل و اگر مانعی هم بود آن را برطرف کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که از مدیران رسانه های ارشد ترکیه برای سفر به ایران دعوت کردیم و قرار شد متقابلا مدیران رسانه های ایران به ترکیه دعوت شوند و قرار شد در این خصوص یک چارچوب تعیین شود.

وی اضافه کرد: رییس سازمان صدا و سیما برای سفر به ترکیه دعوت و مقرر شد که قرارداد بین سازمان های رادیو و تلویزیون دولتی دو کشور به روز شود و البته قرارداد بین آناتولی و وبلاگ مستر خبرگزاری های رسمی دو کشور نیز به روز شده است.

خدادی تاکید کرد: مهمترین دستاورد سفر به ترکیه این بود که فرصت گفت وگو فراهم و مباحث رسانه ای دو کشور به روز شد، در این زمینه 10 سرفصل تعیین تعیین شد و در دستور کار دو طرف برای پیگیری قرار گرفت .

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خدادی :سفر به ترکیه فرصت همکاری های رسانه ای دو کشور را فراهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خدادی :سفر به ترکیه فرصت همکاری های رسانه ای دو کشور را فراهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید