توهین نژادپرستانه ای که هنوز گریبان رایان ایر را رها نکرده است

به گزارش وبلاگ مستر، توهین نژادپرستانه ای که چند روز پیش در یکی از پروازهای رایان ایر رخ داد و پس لرزه های آن هنوز هم این هواپیمایی را می لرزاند، این نکته را به ما گوشزد می کند که مسافران در قبال هم وظیفه دارند.

توهین نژادپرستانه ای که هنوز گریبان رایان ایر را رها نکرده است

احتمالا دیگر همه می دانید که پرواز شماره FR15 رایان ایر، روز جمعه 19 اکتبر، سر موقع از فرودگاه ال پرات بارسلون برخاست و در زمان مقرر در فرودگاه استانسد لندن به زمین نشست. این را هم می دانید که قبل از بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه، چه اتفاقی در کابین افتاد. دیوید مشر، با استفاده از الفاظ رکیک و نژادپرستانه اقدام به توهین به دلسی گایل 77 ساله کرد؛ مسافر دیگری به نام دیوید لارنس از این واقعه فیلم گرفت و آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت. این فیلم، میلیون ها بار دیده شده است.

خانم گایل و دخترش کارول، که او در همان پرواز حضور داشت، به خاطر این توهین به شدت ناراحت شدند. برخی از سیاستمداران از تحریم رایان ایر صحبت کردند. آن ها معتفدند که خدمه کابین در پروز مذکور باید مردی که مرتکب این عمل شد را از هواپیما پیاده می کردند، ولی به جای این کار آن ها خانم گایل را به جایگاه دیگری هدایت کردند.

نتیجه ای که از نحوه برخورد خدمه با این رویداد می توان گرفت این است که یا این شرکت هواپیمایی ایرلندی، کارمندان خود را به درستی آموزش نمی دهد، یا این که اهمیتی به این گونه نژادپرستی ها نمی دهد. البته، هیچ کدام از این ها درست نیست. رایان ایر، که باید زودتر از این ها موضع خود را در این خصوص اعلام می کرد، جمعه گذشته یک هفته پس از این حادثه، بیانیه ای صادر کرد:

چون خدمه کابین معتقد بودند که این دعوا فقط یک مشاجره بین دو مسافر است، بنابراین از دستورالعمل های شرکت پیروی کردند تا جو متشنج شده را آرام و با پیشنهاد جابه جایی یکی از مسافران، آن ها را از هم جدا کنند. در این مورد، مسافر زن به درخواست خودش به جایگاه دیگری منتقل شد تا در کنار دخترش بنشیند. پس از جابجایی مسافر زن، از هر دو مسافر پرسیده شد که آیا حال شان خوب است و هر دو پاسخ مثبت دادند. تا جایی که به خدمه کابین مربوط می شود، مشکل در این جا خاتمه می یابد و چون هیچ تهدیدی امنیت هواپیما را زیر سوال نمی برد، هیچ مسافری از هواپیما پیاده نشد. خلبان هواپیما از مشاجره بین دو مسافر اطلاعی نداشت و هیچ هشداری هم به امنیت هواپیما در بارسلون داده نشد؛ چرا که تا جایی که خدمه کابین می دانستند مشاجره تمام شده بود.

تجربه نشان می دهد که خدمه کابین در همه جای جهان از مهارت های نرم فوق العاده ای برخوردار هستند که از آن ها قضاتی خوب درباره شخصیت افراد می سازد. در کمال تاسف، آن ها با سوء برخوردهای شخصی زیادی در کار روزانه خود روبرو هستند و در نتیجه، تجربه کافی برای شناسایی رفتارهای نامناسب مسافران را دارند. در واقع همان هنگام که خدمه در حال خوشامدگویی به مسافران در حال سوار شدن به هواپیما هستند، خدمه ارشد بی سروصدا در حال ارزیابی مسافران است تا افرادی را که می توانند در حین پرواز مشکل ساز شوند، شناسایی کنند. در صورتی که مشکل، زمانی ایجاد شود که هواپیما هنوز از زمین برنخواسته است، شرکت های هواپیمایی از دستورالعمل های واضحی پیروی می کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:

طبق این دستور العمل ها، رفتارهای تهاجمی و تهدیدکننده متأسفانه در جامعه ما بسیار زیاد شده است. اگرچه مسافران بی ادب تنها بخش بسیار کوچکی از مسافران ما را تشکیل می دهند، اما ما هرگز نباید فراموش کنیم که یک مسافر با چنین رفتاری می تواند امنیت پرواز را مخدوش کند.

کمیته ای که این دستورالعمل را تهیه کرده است، سه سطح از مشاجره را معین کرده و واکنش های مناسبت برای هر کدام را توضیح داده است. مشاجره سطح 1، تهاجمی و تهدیدکننده، ولی با دخالت خدمه قابل حل شدن است. مشاجره سطح 3، خشونت فیزیکی، تهدید و سایر رفتارهای قابل مجازات را در بر می گیرد.

از ویدیوی این مشاجره این گونه برمی آید که این اتفاق، به وضوح در مقوله سوم می گنجد و باید، فرد مرتکب عمل را به سرعت از هواپیما پیاده می کردند. اما، همانطور که در فیلم مشاهده می شود، خدمه در زمان نامطبوع ترین بخش مشاجره حضور ندارند و چون مسافران دیگر هم اشاره ای به موضوع نکردند، منطقی به نظر می رسد که این گونه نتیجه گیری کنند که این مشاجره در مقوله 1 می گنجد؛ یعنی مشاجره ای ناخوشایند، ولی قابل تحمل.

در چنین مواردی، مسافران هواپیما هم موظف هستند که مراقب یکدیگر باشند و رفتار ناموجه دیگران را به اطلاع خدمه برسانند؛ نه این که مدرک ویدیویی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

امیدواریم این ماجرا مسئولیت همه ما را به ما یادآوری کند. در همین حال، دیوید مشر دیگر مجاز به استفاده از پروازهای رایان ایر نیست: این شاید تسکینی برای همه کسانی باشد که با این شرکت هواپیمایی مسافرت می کنند.

منبع: کجارو / independent.co.uk

به "توهین نژادپرستانه ای که هنوز گریبان رایان ایر را رها نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توهین نژادپرستانه ای که هنوز گریبان رایان ایر را رها نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید