کوشش پژوهشگران ایرانی برای ساخت تراشه کاهش اثرات پارکینسون

به گزارش وبلاگ مستر، 40 فناور و پژوهشگر ایرانی در حوزه ایمپلنت های مغزی در حال فعالیت برای ساخت تراشه کاهش اثرات بیماری پارکینسون قابل کاشت در بدن هستند.

کوشش پژوهشگران ایرانی برای ساخت تراشه کاهش اثرات پارکینسون

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ مستر، تحریک هسته­ های عمقی مغز یکی از روش­ های مفید برای غلبه بر پارکینسون است که با توجه به ظرفیت ­های مهندسی و پزشکی موجود در کشور، امکان دسترسی به این فناوری فراهم شده، در تدوین طرح تحریک عمقی مغز سعی شده است که تمامی ابعاد طراحی یک سیستم تحریک عمقی مغز در نظر گرفته گردد.

این طرح بزرگ ملی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حال اجرا بوده شامل زیرپروژه­ های اصلی همانند طراحی و پیاده سازی مدار های مجتمع آنالوگ و دیجیتال مورد احتیاج، طراحی و ساخت یک بسته بندی هرمتیک برای سیستم تحریک، بهبود و توسعه الکترود فلزی و ایجاد مدل پارکینسون در میمون و آزمایش سیستم ساخته شده بر روی میمون پارکینسونی است.

هدف از انجام این طرح، ساخت قطعه ­ای است که با کاشت در داخل بدن انسان بتواند اثرات بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

این طرح بزرگ ملی شامل 2 بخش فنی و مهندسی و بخش پزشکی است. بخش فنی و مهندسی، امور مربوط به ساخت قطعه را دربرمی­گیرد که شامل ساخت مدار مجتمع و بورد های الکترونیکی، ساخت الکترود فلزی و ساخت جعبه قابل کاشت در بدن موجود زنده است، این بخش با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دو شرکت دانش بنیان انجام می ­گردد.

بخش پزشکی، امور مربوط به کاشت قطعه در بدن موجود زنده (میمون) را دربرمی ­گیرد که شامل تهیه و نگهداری میمون­ ها، ایجاد حالت بیماری، جراحی جهت کاشت قطعه در بدن میمون، رسیدگی ­های پس از عمل، و ارزیابی عملکرد قطعه در بهبودی میمون است. این بخش با همکاری پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می­ گردد.

وسعت طرح و ماهیت بین رشته ­ای آن، همکاری نزدیک بین چندین موسسه بزرگ علمی و آکادمیک و بعلاوه دو شرکت دانش بنیان صنعتی کشور را می طلبد که در نوع خود منحصر به فرد است و می­ تواند الگوی خوبی برای پروژه ­های مشابه در سطح ملی باشد.

این طرح پیشران، پس از تخصیص بودجه لازم از ابتدای بهار 1398 شروع به کار کرد و اولین جلسه رسمی و معارفه گروه ناظران به گروه مجری نیز در اردیبهشت آن سال برگزار گردید، بر اساس گزارش­ های دریافت شده از گروه مجری، مقدار پیشرفت طرح تا خاتمه سال 1399، 75 درصد برآورد شد، انتظار می­ رود این طرح بزرگ ملی برای سال جاری به خاتمه برسد.

بعلاوه با توجه به انعقاد قرارداد بین ستاد توسعه علوم و فناوری ­های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یکی از شرکت­ های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور جهت ساخت مدار های مجتمع طراحی شده در این پروژه و با توجه به برنامه­ ریزی صورت گرفته، اولین فاز ساخت مدار های مجتمع در اواسط پاییز 1398 شروع شد و انتظار می­رود در ابتدای زمستان سال جاری، نتایج آزمایش ­­های مورد نظر بر روی تراشه­ های ساخته شده آماده انتشار گردد.

در این طرح بزرگ ملی که هدف آن به کارگیری سیستم طراحی شده در میمون و در نهایت و در صورت امکان بر روی انسان است، 40 محقق شامل 15 عضو هیات علمی از هشت رشته دانشگاهی مشغول به فعالیت تحقیقاتی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کوشش پژوهشگران ایرانی برای ساخت تراشه کاهش اثرات پارکینسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش پژوهشگران ایرانی برای ساخت تراشه کاهش اثرات پارکینسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید