ابر موشک آمریکا مورد آزمایش قرار می گیرد

به گزارش وبلاگ مستر، ناسا در بیانیه ای اعلام نمود: آزمایشات اجرای سبز روی ابرموشک جدید سیستم پرتاب فضایی(SLS) که قرار است برای اولین بار در نوامبر 2021 پرتاب گردد، دوباره در حال حرکت به جلو است.

ابر موشک آمریکا مورد آزمایش قرار می گیرد

به گزارش وبلاگ مستر و به نقل از ایسنا، ناسا اعلام نموده که حال این موشک خوب است، اما مسائل مربوط به دما در تجهیزات زمینی برای انتقال سوخت به مخزن، آزمایشات آن را در مرکز فضایی استنیس ناسا در می سی سی پی با تاخیر روبرو نموده بود.

گفته می گردد اکنون چند روزی است که ناسا و بوئینگ آغاز به از سرگیری آزمایشات SLS نموده اند که شامل بارگیری کامل هیدروژن مایع و اکسیژن مایع در مخازن مرحله اصلی این موشک موسوم به تمرین لباس مرطوب در این هفته است.

ناسا گفت: پس از اتمام تمرین لباس مرطوب، تیم عملیات چند روز به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد تا مشخص گردد آیا ناسا آماده است تا آزمایش نهایی را که شامل روشن کردن هر چهار موتور موشک، شبیه سازی شمارش معکوس و راه اندازی ماموریت آرتمیس 1 است، انجام دهد.

ناسا اضافه نمود: تاریخ آزمایش روشن کردن موتورها پس از بررسی داده های تمرین لباس مرطوب مشخص خواهد شد.

قرار است موشک SLS که در حال حاضر در حال آزمایش است، در اواخر سال 2021 فضاپیمای اوریون(Orion) را به صورت بدون سرنشین به مدار ماه ببرد. این مأموریت موسوم به آرتمیس 1 باید قبل از پرواز مأموریت سرنشین دار آرتمیس 2 در مدار ماه که برای انجام در سال 2023 برنامه ریزی شده است، انجام گردد تا ناسا سرانجام فضانوردان خود را در طول ماموریت آرتمیس 3 تا سال 2024 بر روی ماه فرود بیاورد.

جان هانیکات مدیر برنامه SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما درباره ماموریت آرتمیس 1 گفت: ما در حال رسیدن به جایی هستیم که اختلاف بسیار کمی در زمان بندی هایمان نسبت به تعهد خود به تاریخ تحویل داریم.

پرواز به موقع موشک SLS نه تنها برای ناسا بلکه برای شرکای بین المللی آن نیز اهمیت دارد. اوایل این هفته، هم آژانس فضایی اروپا و هم آژانس فضایی کانادا گفتند که توافق نامه های مربوط به شرکت در برنامه آرتمیس را با ناسا امضا نموده اند. آژانس فضایی کانادا همچنین گفت که با یک فضانورد که هنوز نامش فاش نشده است، در آرتمیس 2 در سال 2023 شرکت خواهد داشت. این اولین باری است که یک غیر آمریکایی از جانب ناسا مدار زمین را ترک می نماید.

سرعت مأموریت های آرتمیس نه تنها به آزمایش SLS بستگی دارد، بلکه به بودجه و سایر فناوری های مرتبط با برنامه بازگشت به ماه نیز وابسته است. فشار بر روی ناسا برای تحقق این برنامه تا سال 2024 توسط دونالد ترامپ در سال 2019 رسماً تنظیم شد، در حالی که قرار بود این برنامه در سال 2028 محقق گردد.

اکنون با وجود شیوع بیماری همه گیر کووید-19 فشار اقتصادی در سراسر دنیا مشاهده می گردد و بر همین اساس نیز هنوز بودجه اقتصادی 2021 ناسا نهایی نشده است. این در حالی است که دولت جدید ایالات متحده به ریاست جو بایدن در ژانویه زمام امور را به دست خواهد گرفت و احتمالا ایده ها و برنامه های خاص خود را برای برنامه های اکتشافی ناسا خواهد داشت.

ناسا همچنین احتیاج به آزمایش تجهیزات استقرار در ماه مانند لباس های فضایی قبل از تأیید آنها برای پرواز دارد.

منبع: جام جم آنلاین

به "ابر موشک آمریکا مورد آزمایش قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابر موشک آمریکا مورد آزمایش قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید