پذیرش پرونده شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان در کمیته میراث جهانی

به گزارش وبلاگ مستر، در اجلاس کمیته جهانی یونسکو که در ترکیه تشکیل شده است، گزارش ادواری حفاظتی دو اثر جهانی شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان مورد تایید نهاده شد.

پذیرش پرونده شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان در کمیته میراث جهانی

به گفته طالبیان در گزارش های ارایه شده طرح مدیریتی حفاظتی و یکپارچه و اقدامات اجرا شده از سوی پایگاه های این دو اثر مطرح و به پرسش های اعضای کمیته میراث دنیای یونسکو در خصوص شرایط دو اثر دنیای پاسخ داده شد.

پایش توسعه شهری، پروژه های مرمتی صورت گرفته، آسیب شناسی ایوان های مسجد جامع، انجام چهاردهمین و پانزدهمین کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته، مطالعات باستان شناسی در حریم پیشنهادی، راه اندازی مرکز اسناد و آزمایشگاه زیست باستان شناسی؛ حفاظت از سایت دنیای شهر سوخته به طور شبانه روزی از طریق دوربین های پیشرفته مداربسته، سازو کارهای کنترل بحران احتمالی، فاز بندی راه اندازی سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، بهبود شرایط پایش، ظرفیت سازی، زیرساخت های گردشگری از جمله موضوعات مطرح شده در این گزارش به شمار می رود.

چهلمین نشست کمیته میراث دنیای یونسکو به منظور آنالیز آثار پیشنهادی و واجد شرایط از نقاط مختلف دنیا هم اکنون درشهراستانبول در حال برگزاری است. در این اجلاس قرار است پرونده های کویر لوت و قنات از کشورمان در کنار 25 اثر دیگر فرهنگی، طبیعی و ترکیبی موردآنالیز قرار گیرند.

هیات ایرانی با حضور احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو و به ریاست محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، کارشناسان ملی و بین المللی و مسئولان تهیه پرونده های کویر لوت به منظور دفاع از دو پرونده ایران در نشست کمیته میراث دنیای حضور دارند.

پرونده قنات ایرانی با در نظر گرفتن 6 معیار فرهنگی کمیته میراث دنیای شامل نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی، تبادل ارزش های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، گواهی بی همتا یا دست کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی ، مورد پراهمیت معماری مرحله مهمی از تاریخ بشر، نمونه برجسته ای از تعامل بین انسان و محیط زیست، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

پرونده ثبت دنیای بیابان لوت نیز بر اساس معیارهای چهارگانه طبیعی که شامل نمونه برجسته از فرایندهای زیست محیطی و بیولوژیکی درتکامل و توسعه زمینی، زیست بوم های ساحلی، دریایی، جوامع از گیاهان و حیوان ها و پدیده بی نظیر طبیعی با زمینه های استثنایی و زیباشناسی، موردآنالیز قرار خواهد گرفت.

اجلاس کمیته میراث دنیای از10 تا 20 جولای برابر با 20 تا 30 تیرماه در استانبول ترکیه برگزار می گردد. این کمیته قرار است در اجلاس استانبول در خصوص دنیای شدن پرونده های 9 اثر طبیعی، 16اثر فرهنگی و 4سایت طبیعی- فرهنگی تصمیم بگیرد.

منبع: کجارو / ایرنا

به "پذیرش پرونده شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان در کمیته میراث جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پذیرش پرونده شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان در کمیته میراث جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید