هرم خمیده، عجیب ترین هرم مصر، در معرض بازدید عمومی قرار گرفت

به گزارش وبلاگ مستر، طبق نظر باستان شناسان مصری دو هرم 4000 ساله در مصر وجود دارد، یکی از آن ها هرم خمیده است. این هرم بعد از طی یک پروژه طولانی بازسازی 50 ساله، برای اولین بار در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. موقعیت اهرام، حدودا در 40 کیلومتری جنوب قاهره واقع شده است. هر دو هرم در گورستان سلطنتی دهشور(Dashur) قرار گرفته اند. این اهرام جز میراث جهانی یونسکو هستند.

هرم خمیده، عجیب ترین هرم مصر، در معرض بازدید عمومی قرار گرفت

شیب دوگانه و عجیب و غریب هرم خمیده، طبقه گفته موسسه نامیتسونین (Smithsonian): نقطه تاریخی مهمی را در تاریخ معماری مصر نشان می دهد، درواقع نشان دهنده زمانی است که مصریان باستان در حال گذر به سمت اهرامی با یک شیب واحد بودند(اهرام معروف مصر).

هرم خمیده از سال 1965 قابلیت بازدید عمومی نداشت. از آن زمان، این بنای حدودا 100 متری در حال بازسازی بوده است. در حال حاضر هم امکان بازدید عمومی برای گردشگران از طریق یک تونل 78 متری در ضلع شمالی هرم فراهم شده است. همچنین در این هرم تعدادی تابوت که مومیایی ها و ابزار های سنگ تراشی درون آن ها بوده است، کشف شده است. کارشناسان جهت سهولت بازدید داخل مقبره را به وسیله نردبان و چراغ مجهز کرده اند.

هرم خمیده به احتمال زیاد برای فرعون سنفرو (Pharoah Sneferu) ساخته شده است و یکی از چهار هرم دودمان چهارم مصر است. طبقه گفته موسسه نامیتسونین: هرم خمیده به احتمال زیاد یکی از مراحل رسیدن به فرمول تکمیل شده اهرام مصر را نشان می دهد. سَلیما اکرم(Salima Ikram)، باستان شناس دانشگاه آمریکایی قاهره، در مصاحبه با CBC گفت: فرعون چهار هرم دارد. دقیقا مشخص نیست که دلیل آن چیست.

یک دلیل زاویه دار بودن هرم خمیده، احتمالا جلوگیری از ریزش ساختمان آن بوده است. در واقع احتمالا حین ساخت، متوجه ضعیف بودن ساختار ساختمان هرم شده و سپس برای جلوگیری از ریزش، زاویه ساخت را تغییر داده اند. ساخت هرم بعدی از طریق فرعون سنفرو با زاویه ای کمتر، و معادل 43 درجه، این نظریه را تایید می کند.

سنفرو نخستین فرعون دودمان چهارم بود. احتمالا فتوحات وی در لیبی و نوبه(منطقه ای در شمال آفریقا و در امتداد رود نیل) به دلیل نیاز مصر به نیروی کار و مصالح برای ساخت اهرام بوده است. خوفو (Khufu) سازنده هرم بزرگ جیزه (Giza) پسر وی و جانشینش بوده است.

چند جنبه غیر معمول دیگر هم در مورد هرم خمیده وجود دارد. برخلاف بسیاری از اهرام مصر، قسمت اعظم پوشش آهکی بیرونی هرم خمیده دست نخورده به جای مانده، و آن را به یکی از بهترین اهرام در این زمینه تبدیل کرده است. هیچ نقاشی یا نوشته ای در این هرم وجود ندارد. همچنین این هرم دو ورودی دارد، که این موضوع هم به نوبه خود موضوعی عجیب محسوب می شود. مقبره دوم ضمیمه هرم هم، که ارتفاعی 18 متری دارد، احتمالا به نام مقبره حتپ حرس یکم(Hetepheres I)، همسرِ فرعون سنفرو ساخته شده است.

منبع: گردشبان

به "هرم خمیده، عجیب ترین هرم مصر، در معرض بازدید عمومی قرار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرم خمیده، عجیب ترین هرم مصر، در معرض بازدید عمومی قرار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید