درهای اولین پایتخت عربستان به روی گردشگران باز شد ، رونمایی CNN از برنامه عربستان ؛ سعودی ها 100 میلیون توریست می خواهند

به گزارش وبلاگ مستر، خبرگزاری CNN در گزارشی به مناسبت برنامه جدید عربستان برای جذب گردشگر به آنالیز وضعیت گردشگری در این کشور پرداخته است.

درهای اولین پایتخت عربستان به روی گردشگران باز شد ، رونمایی CNN از برنامه عربستان ؛ سعودی ها 100 میلیون توریست می خواهند

وبلاگ مستر: CNN نوشت: عربستان سعودی مدت هاست که خارج از محدوده مقاصد گردشگری بین المللی است اما اکنون این کشور برای اولین بار کاملاً درهایش را روی گردشگران خارجی باز نموده است.

جزئیات جدید شرایط دریافت ویزا در درعیه که منطقه ثبت دنیای حی الطریف در آن نهاده شده است اعلام شده است. قدمت این منطقه به قرن 15 میلادی باز می گردد و اولین پایتخت عربستان سعودی بوده است. این اقدام در شرایطی انجام شد که این کشور محافظه کار یا مشکلاتی روبروست.

بخشی از تاسیسات صنعت نفت عربستان در اوایل ماه جاری مورد هدف نهاده شد و رهبر این کشور نیز همچنان به خاطر سابقه خود در زمینه حقوق بشر، تحت فشار نهاده شده است. او از سال گذشته نیز با نقدها شدید بین المللی درباره قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی روبرو است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز به شهروندانش که قصد سفر به عربستان را دارند توصیه نموده است که به دلیل تروریسم و خطر حمله هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به اهداف غیرنظامی در این کشور بیشتر احتیاط نمایند. همچنین گروه حقوق بشر سازمان عفو بین الملل در گزارش 2018 خود هشدار داده است که مقامات عربستان به شدت حقوق آزادی بیان، تشکیل و اجتماع را محدود نموده اند.

با این وجود عربستان سعودی امیدوار است که با برنامه ویزای جدید خود تعداد بازدیدنمایندگانش را با گردشگرانی که برای دیدن 4 سایت دیگر میراث دنیای یونسکو این کشور یعنی جده بزرگترین واحه در دنیا، واحه الاحصا جایی که 2.5 میلیون درخت نخل خرما در آن وجود دارد، سنگ نگاره های 10 هزار ساله در منطقه حائل در شمال کشور و سایت باستان شناسی الحجر می روند افزایش دهد.

عربستان سعودی به طور رسمی بزرگترین کشور خاورمیانه و سیزدهمین کشور بزرگ دنیا است که 13 سکونتگاه دارد که هر کدام به گفته کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان، یک منطقه فرهنگی مجزا هستند و چشم انداز طبیعی آن از ساحل دریای سرخ تا کوه های عسیر را در بر می گیرد.

تقریباً یک چهارم شبه جزیره عربستان که 80 درصد آن در کشور عربستان سعودی است، بزرگترین کویر پیوسته در دنیا و خالی از سکنه است.

به غیر از این جاذبه ها دولت سعودی می گوید که در حال ساخت مقاصد جدید گردشگری است، از جمله توسعه لوکس دریای سرخ، ایجاد شهر تفریحی خارج از ریاض و نئوم و یک شهر آینده نگر جدید در شمال غربی این کشور که پیش بینی می گردد بخش اول آن تا سال 2025 تکمیل گردد.

عربستان همچنین برگزاری طیف وسیعی از جشنواره های فرهنگی از جمله جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ در مارس 2020 را نیز برای جذب گردشگر خارجی تدارک دیده است.

کوشش برای توسعه گردشگری بخشی از پروژه چشم انداز 2030 عربستان سعودی است که هدف آن کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و ترویج هویت ملی این کشور است.

بر اساس آمارهای دولتی، عربستان در حال حاضر هر سال بیش از دو میلیون بازدید نماینده برای مراسم سالانه حج دارد اما هدف این کشور اکنون جذب سالانه 100 میلیون بازدید نماینده داخلی و بین المللی تا سال 2030 است به طوری که گردشگری تا 10٪ فراوری ناخالص داخلی این کشور را تامین کند.

احمد الخطیب رئیس کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان، این اقدام جدید عربستان در حوزه گردشگری را لحظه ای تاریخی برای کشور خواند و گفت: مهمان نوازی سخاوتمندانه در قلب فرهنگ عرب است و ما مشتاقانه منتظر هستیم که پذیرایی بسیار گرم خود را به میهمانان نشان دهیم… به بازدیدنمایندگان می گوییم از اولین کسانی باشید که گنجینه های عربستان را کشف می نمایند.

ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان هم اخیراً سعی نموده است با مهار اقتدار پلیس مذهبی این کشور ، چهره فوق محافظه کارانه عربستان سعودی را به هم زند و اجازه داده تا کنسرت های مختلط در این کشور برگزار و برای زنان گواهینامه رانندگی صادر گردد.

با این حال، بسیاری از مکان های عربستان هنوز هم از نظر جنسیت، تفکیک شده اند و زنان باید در مکان های عمومی از شانه تا انگشت پای خود را بپوشانند. (اگرچه این کار هنگام پیاده روی یا مسافرت در مناطق دور افتاده لازم نیست و پوشیدن بیکینی در سواحل خصوصی مجاز است).

منبع: چمدان

به "درهای اولین پایتخت عربستان به روی گردشگران باز شد ، رونمایی CNN از برنامه عربستان ؛ سعودی ها 100 میلیون توریست می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درهای اولین پایتخت عربستان به روی گردشگران باز شد ، رونمایی CNN از برنامه عربستان ؛ سعودی ها 100 میلیون توریست می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید