یک تیر و دو نشان در کلیسای سنت استپانوس

به گزارش وبلاگ مستر، با افتتاح موزه کلیسای سنت استپانوس مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی گفت: با اعلام آمادگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس مبنی بر لزوم سرمایه گذاری در این کلیسا، تهیه طرح جامع محوطه سازی کلیسای سنت استپانوس در دستور کار قرار می گیرد.

یک تیر و دو نشان در کلیسای سنت استپانوس

به گزارش وبلاگ مستر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، فرهاد عزیزی با اشاره به افتتاح موزه کلیسای سنت استپانوس در بخشی از مجموعه این کلیسا با ارائه آثاری از سفالینه های مکشوفه دره شام، چوپان و دیر استپانوس، سنگ قبور منقش، انجیل های خطی و چاپی با ارزش و همچنین 15 سند متعلق به دیر استپانوس، اظهار کرد: همزمان با این افتتاح، پروژه نورپردازی این مجموعه تاریخی نیز کلید خورد.

به گفته او، فرآیند آماده سازی این موزه مانند رطوبت زدایی، مرمت، برق رسانی، ساخت ویترین ها و نورپردازی، سیستم حفاظتی داخل موزه، کف سازی تراس روبه رو و عایق کاری بام و سنگ فرش آن، پاکسازی و نماسازی خارجی از بهمن ماه سال 1394 شروع شد.

مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی با اشاره به این که این پروژه حاصل همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران و سازمان منطقه آزاد ارس است، ادامه داد: سابقه همکاری هایی که در این مجموعه انجام می شود، به پیش از مرمت برج ناقوس کلیسای سنت استپانوس، مرمت کلیسای چوپان و به سازی مسیرهای دسترسی به کلیساهای حوزه ارس برمی شود.

وی همچنین بیان نمود: درحال حاضر نیز نقاط مشترک موجود میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان منطقه آزاد ارس موجب شده که نتایج چشمگیر و ارزشمندی در راستای خدمت رسانی به صنعت توریسم منطقه ایجاد شود. امیدواریم این همکاری و مشارکت پابرجا بوده و در آینده شاهد دستاوردهای برجسته تری با توجه به برنامه های در دست مطالعه باشیم.

عزیزی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاری در این سایت جهانی و هزینه کردهایی که این سازمان برای مرمت و محوطه سازی کلیسای سنت استپانوس انجام داده است، اضافه نمود: در این راستا طرح جامع محوطه سازی این بنا در دستور کار این اداره کل قرار می گیرد.

براساس این گزارش، موزه کلیسای سنت استپانوس با حضور اسقف اعظم ارامنه آذربایجان، اعضای هیات راهبردی، مدیرکل دفتر امور پایگاه ها و رئیس سازمان منطقه آزاد ارس در شامگاه 15 مهرماه افتتاح شد. کلیسای سنت استپانوس در سال 1341 در فهرست آثار ملی کشور و در سال 1387 در قالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک تیر و دو نشان در کلیسای سنت استپانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تیر و دو نشان در کلیسای سنت استپانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید