لاوروف: تحریم ها در شرایط اپیدمی کرونا اقدامی غیراخلاقی است

به گزارش وبلاگ مستر، وزیر خارجه روسیه از کوشش بعضی کشورها برای برخورد سیاسی با موضوع بیماری کرونا و زیر سئوال بردن نقش سازمان بهداشت جهانی، انتقاد نموده و از آمادگی مسکو برای مذاکرات شفاف با آمریکا در زمینه تسلیحات مافوق صوت اطلاع داد.

لاوروف: تحریم ها در شرایط اپیدمی کرونا اقدامی غیراخلاقی است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مستر به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز ، سه شنبه، در یک کنفرانس وید ئویی با وبلاگ مستر تأکید کرد که مقامات مسکو از شرکای خارجی خود می خواهند تا از کوشش برای سیاسی کردن مسئله ویروس کرونا و اقدامات سازمان بهداشت دنیای در شرایط سخت همه گیری این بیماری خودداری نمایند.

لاوروف با اشاره به اینکه بعضی اتهامات بی اساسی نه تنها علیه سازمان بهداشت دنیای، بلکه درباره بعضی کشورها مطرح شده، گفت: این در حالی است که این سازمان نقش مهم هماهنگ نماینده در ارائه یاری های لازم به مبارزه با گشترش بیماری کرونا را ایفا می نماید که در قطعنامه مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل و در اعلامیه نهایی نشست فوق العاده سران گروه 20 هم منعکس شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که این کشور آماده گفت وگوی شفاف با ایالات متحده درباره تسلیحات نظامی مافوق صوت است و وی میخواهد در آینده نزدیک مذاکرات تلفنی با مایکل پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا انجام دهد.

سرگئی لاوروف گفت: ما آماده مذاکره با مقامات آمریکایی درباره تسلیحات نظامی جدید و خوش آتیه ، از جمله درباره سلاح های هایپرسونیک (مافوق صوت) هستیم و من بطور خاص و با در نظر دریافت همه جوانب و عواملی که بر ثبات راهبردی تأثیر می گذارند، بر این مسئله تأکید می کنم.

وی اضافه نمود: مایک پامپئو چند هفته پیش با من تماس گرفته بود و من مایل هستم طی روزهای آینده دوباره با گفتگوی تلفنی داشته باشم. ما درباره از سرگیری مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات و ثبات راهبردی به طور کلی پرداختم. ما از علاقه مندی شرکای آمریکایی به این مسائل استقبال می کنیم ، برای اینکه مدت زمان زیادی است که ما آنها را ترغیب می کردیم تا در این امور فعالانه تر مشارکت داشته باشند.

تحریم های یک جانبه در شرایط اپیدمی کرونا اقدامی غیراخلاقی است

وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه آن-لاین برای رسانه های روسی و خارجی همچنین بیان کرد که تحریم های یک جانبه در شرایط همه گیری بیماری کرونا در دنیا، اقدامی غیر اخلاقی است و غیرقابل قبول بودن آن باید در قالب یک توافق بین المللی تقویت گردد.

لاوروف شرح داد: تحریم های یک جانبه به خودی خود نامشروع هستند و تحریم هایی که توانایی کشورها برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا در شرایط فعلی را کاهش می دهند و با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده ، کاملاً غیراخلاقی و غیر انسانی هستند و بسیار مهم است که غیرقابل قبول بودن تحریم های یک جانبه ، به ویژه آنهایی که بر منافع انسانی مردم عادی را تحت تأثیر قرار می دهند ، باید در قالب یک توافق بین المللی مورد تقویت قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تأکید کرد که این کشور قصد ندارد از اتحادیه اروپا بخواهد تا تحریم های اعمال شده در سال 2014 را به دلیل فراگیر شدن بیماری کرونا لغو کند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: اگر اتحادیه اروپا دریابد که روش تحریم ها دیگر منسوخ شده است و خود از تصمیمی که در سال 2014 اتخاذ شده ، صرف نظر کند، ما مطمئناً آماده مقابله به مثل خواهیم بود.

روسیه خواهان برگزاری حضوری نشست سران پنج است

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه بیان کرد که رهبران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید به صورت حضوری با یکدیگر دیدار نمایند و این نشست تمام و کمال باشد و انجام یک کنفرانس ویدئویی فقط می تواند در صورت توافق رهبران پنج کشور برای مذاکرات بیشتر، به خصوص در شرایط گسترش شیوع بیماری کرونا، مضاعف بر نشست اصلی انجام گردد.

وی اضافه نمود که هنوز زمان برگزاری نشست سران پنج عضو دائم شورای امنیت مشخص نشده و دستور کار این رویداد به وسیله وزارت امور خارجه کشورهای شرکت نماینده در حال آنالیز است.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که مقامات مسکو در انتظار سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان بوده و ایشان هر زمان که مایل باشد می تواند به روسیه سفر کند و امنیت و سلامت وی کاملاً تأمین خواهد شد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال تغییر روش در قوانین خروج شهروندان روس از کشور ، پس از باز شدن مرزها وجود دارد، یادآور شد که تا به امروز این مسئله آنالیز نشده است و روسیه قصد ندارد پس از ازسرگیری ارتباطات هوایی بین المللی، محدودیتی برای خروج شهروندان خود ایجاد کند.

به گفته وی، بعید است شهروندان روس در این شرایط بخواهند از کشور خارج شوند. البته هیچ گونه ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لاوروف: تحریم ها در شرایط اپیدمی کرونا اقدامی غیراخلاقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: تحریم ها در شرایط اپیدمی کرونا اقدامی غیراخلاقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید