جایگزین پیامک با قابلیت رمزگذاری سرتاسری توسط گوگل عرضه شد

به گزارش وبلاگ مستر، گوگل سامانه پیغام رسانی RCS را که جایگزینی برای پیغامک (SMS) به شمار می رود، به صورت سراسری و به وسیله اپلیکیشن پیغام ها (Messages) دردسترس قرار داد.

جایگزین پیامک با قابلیت رمزگذاری سرتاسری توسط گوگل عرضه شد

گوگل روز گذشته گفت که مقدمات پیغام رسانی مبتنی بر RCS را که به نوعی به iMessage اپل شباهت دارد، فراهم نموده و اکنون این سامانه گوگل در سراسر دنیا دردسترس است. هرچند بعضی کشورها از جمله ایران هنوز به این سرویس دسترسی ندارند. همچنین رمزگذاری سرتاسری از ماه جاری میلادی (اوایل آذر) برای آزمایش نمایندگان بتا شروع می گردد.

خدمات ارتباطی غنی (Rich Communication Services) یا RCS یک استاندارد تازه برای پیغام رسانی است که اساسا جایگزینی برای سامانه قدیمی پیغامک به شمار می آید و در حالی که بسیاری از کاربران هنوز از یک راه چاره مبتنی بر داده استفاده می نمایند، مواردی مانند تایپ نشانگرها و ارسال رسانه های با کیفیت بالاتر را ممکن می سازد. در ابتدا، این وظیفه بر عهده شرکت های مخابراتی بود تا یک جایگزین ارائه نمایند، اما پس از آنکه آن ها ناگهان این مسئله را پیچیده کردند، گوگل با استاندارد گپ مبتنی بر نمایه سراسری، به طور مستقیم در اپلیکیشن پیغام ها (Messages)، خودش کار را به دست گرفت.

کاربران ماه هاست که عرضه این سامانه را دنبال می نمایند و به گفته گوگل، اکنون کامل است و در هر کشوری که آن را دریافت کند، در دسترس است. موارد استثناء قابل توجه، بر اساس نقشه ارائه شده از سوی گوگل، در حال حاضر شامل ایران، چین، کوبا و روسیه است. با این وجود، حتی در کشورهایی که هم اکنون دردسترس است هم هنوز هنگام نوشتن پیغام این ویژگی ممکن است کاربردی نباشد زیرا گزارش هایی مبنی بر کار نکردن این سامانه در بعضی خدمات دهندگان تلفن همراه وجود دارد.

از ابتدا دردسترس قرار ندادن این سامانه پیغام رسانی برای ایران موجب اعتراض بعضی کاربران هم شده است. ازجمله در توییتر با خطاب قرار دادن گوگل اعلام نموده اند عجیب است درحالی که سامانه RCS برای نخستین بار توسط یک ایرانی به نام امیر سرهنگی در Jibe Mobile که بعدا به مالکیت گوگل درآمد، ایجاد شد و هم اکنون نیز مدیر محصولات ارتباطی گوگل یک ایرانی به نام ساناز آهاری است، این سرویس برای ایران دردسترس نیست.

هم اکنون از جمله معدود اشکالاتی که در راه چاره RCS گوگل وجود دارد، عدم رمزگذاری است. اما این شرکت اعلام نموده که به زودی رمزگذاری سرتاسری هم به این سیستم وارد می گردد. این ویژگی طی هفته های آینده برای پیغام های کاربرانی که از نسخه بتای اپلیکیشن پیغام ها (Messages) استفاده می نمایند آزمایش می گردد و برنامه پشتیبانی گسترده تری برای سال آینده درنظر گرفته شده است. پس از فعال شدن رمزگذاری سرتاسری، نه گوگل و نه شرکت مخابراتی نمی توانند پیغام های جابه جا شده را بخوانند.

برای دستیابی به این سامانه راه درازی طی شده است و اگرچه شرکت های مخابراتی آمریکایی ظاهرا هنوز برنامه هایی برای سیستم RCS مبتنی بر مشخصات دنیای متقابل خود را دارند، اما اکنون هیچ یک از اینها اهمیت ندارد زیرا گوگل خاتمه برنامه های چندین ساله خود را برای رساندن پیغام بهتر در اندروید فراهم نموده است و در بازارهایی که شرکت های مخابراتی ناموفق بوده اند، گپ زنی با پیغام ها (Messages) می تواند این نقص را رفع کند.

  • 8 قابلیت بسیار کاربردی اندروید 11 و iOS 14

عکس کاور: اپلیکیشن پیغام ها (Messages) گوگل که امکان استفاده از ویژگی RCS در آن فراهم است.

Credit: 9to5Google

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ

به "جایگزین پیامک با قابلیت رمزگذاری سرتاسری توسط گوگل عرضه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین پیامک با قابلیت رمزگذاری سرتاسری توسط گوگل عرضه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید