تازه ترین اقدامات برای برگزاری کنسرت ها
به گزارش وبلاگ مستر، یکی از تهیه کنندگان موسیقی و مدیران سامانه های فروش بلیت کنسرت، ضمن تشریح مسائل و موانع برگزاری کنسرت ها در تهران، نسبت به شروع بلیت فروشی اجرا ها تا دو هفته دیگر ابراز امیدواری کرد.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ مستر، محمدحسین توتونچیان تهیه کننده و مدیر یکی از سامانه های فروش بلیت کنسرت ضمن ارائه شرحاتی درباره دلایل برگزار نشدن کنسرت ها در تهران علیرغم اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای صدور مجوز ها گفت: طی روز های گذشته کوشش های زیادی برای از سرگیری اجرا های زنده موسیقایی در تهران با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی چه از ناحیه تهیه کنندگان و کنسرت گذاران و چه از ناحیه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت. اما یکی از نکات مهمی که در این میان مورد توجه قرار گرفته، بحث قیمت بلیت کنسرت ها به ویژه در سالن های بالای 1500 نفر است که به هیچ وجه اراده ای برای افزایش وجود ندارد؛ چرا که دست اندرکاران برگزاری کنسرت ها دوست دارند همه اقشار جامعه از مزایای برگزاری کنسرت در این شرایط ویژه بهره مند شوند. این یک سیاست کلی است که همه فعالان برگزاری کنسرت ها روی آن تاکید دارند.
وی اضافه نمود:، اما به طور طبیعی با توجه به شرایط کرونایی و اینکه فروش بلیت می بایست با ظرفیت 50 درصدی صورت پذیرد، ماجرای تثبیت قیمت بلیت کنسرت ها نیز وارد پیچیدگی هایی می گردد که می بایست برای مرتفع شدن موانع و مسائل پیرامون آن راه چاره درست و سنجیده ای اتخاذ گردد تا هیچ مجموعه ای دچار ضرر و زیان اقتصادی نگردد. در این چارچوب افزایش اجاره بهای سالن های اجرای کنسرت و به تبع آن امکانات جانبی از جمله نور، صدا، ال ای دی نیز دربرگیرنده نکات جزئی و البته قابل اهمیتی است که باید روی این نکته ها نیز تمرکز داشته باشیم. گرچه در این حوزه طبق رایزنی هایی که با مدیران سالن ها انجام داده ایم با سالن دار ها به تعاملاتی رسیدیم که می تواند تا حدی در کاهش مسائل این بخش موثر باشد. به هر حال شرکت های مجری پروداکشن در سالن های کنسرت با سالن دار ها در قرارداد هستند و معتقدند هزینه پشتیبانی، نگهداری و خریداری وسایل این حوزه با افزایش شدیدی روبرو شده که طبیعتاً روی قرارداد ها هم تاثیر خواهد داشت.
این برگزارکننده کنسرت اعلام کرد: آنچه در این بخش موردتوجه است، اینکه هزینه خریداری وسایل بعد از سرانجام عمر استاندارد تجهیزات به همراه هزینه های مربوط به تعمیرات با افزایش سه برابری قیمت روبرو شده که با این شرایط فعلی چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت. پس در این مجال باید به کارکنان فنی کنسرت ها و سالن دار ها حق داد که نگران این مساله باشند. شما این ها را ضمیمه حقوق پرسنل، بیمه و فعالیت های دیگری کنید که واقعاً مانند قبل از کرونا نیست و از افزایش محسوسی برخوردار بوده اند.
توتونچیان در ادامه درباره درخواست سالن دار ها برای اختصاص یک چهارم عواید فروش بلیت کنسرت در ازای هر جایگاه برای جبران ضرر و زیان ناشی از کم شدن ظرفیت سالن ها تأکید کرد: به اعتقاد من این یک فرضیه اشتباه است که یک چهارم از درصد فروش جایگاه ها به سالن دار ها اختصاص پیدا کند، مبلغی که مشتمل بر 25 درصد فروش کلی گیشه خواهد بود. اما پرسش اصلی اینجاست که اگر بلیت های کنسرت فروش نرود، سالن دار ها حاضرند در ضرر و زیان این عدم فروش بلیت هم شریک شوند؟ آیا می توانند در این شراکت شامل هزینه های تبلیغات، بیلبورد و بسیاری از موارد دیگر با تهیه کننده قرارداد ببندند؟ من تحقق چنین موضوعی را خیلی بعید می دانم. کما اینکه مکان های دولتی اساساً به لحاظ قانونی نمی توانند در این چارچوب شریک بخش خصوصی شوند. چون وارد مقولاتی می شوند که ممکن است به عنوان یک تخلف محسوب گردد.
وی درباره راه برون رفت از مسائلی که به آن اشاره شد، شرح داد: طبق تازه ترین مذاکراتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده ایم و این مصاحبه ها هم همچنان ادامه دارد، ماجرا به این نتیجه رسید که ما در صنف تهیه کنندگان مذاکرات با سالن دار ها را انجام دهیم تا هم در حوزه اجاره بها و هم موارد دیگر به توافقاتی دست پیدا کنیم. تا ضمن آنالیز افزایش محسوس هزینه ها در حوزه های مربوط به برگزاری کنسرت، در حوزه بلیت ها افزایش محسوسی نداشته باشیم. به عبارتی بتوانیم قیمت بلیت کنسرت ها را از 100 تا 400 هزار تومان نگه داریم که این 400 هزار تومان هم فقط مربوط به ردیف های vip خواهد بود. این همان موردی است که امیدوارم طی روز های آینده به نتیجه قطعی درباره آن برسیم و بتوانیم دوباره شاهد برگزاری کنسرت ها در مرکز باشیم.
این تهیه کننده درباره انعکاس بعضی از اظهارنظر ها مبنی بر اصرار خوانندگان برای دریافت دستمزد 100 درصدی با وجود کاهش ظرفیت سالن ها هم تاکید نمود: به اعتقاد من این بی انصافی است که بخواهیم به خوانندگان نسبت های منفی بدهیم، چون خواننده خواستار افزایش دستمزد نیست. خواننده می گوید حالا که ظرفیت ها کاهش یافته، اما هزینه های جاری به شدت دچار افزایش شده است به من همان مبلغی را بدهید که در روز های عادی برگزاری کنسرت می دادید، نه بیشتر، نه کمتر.
توتونچیان توضیح داد: طی هفته های اخیر جلسات بسیار زیادی در صنف تهیه کنندگان برگزار شده که در آن هم نکات مشترک داشتیم و هم مواضع مخالف یکدیگر، اما خوشبختانه با مصاحبه های متعددی که صورت گرفت، به فضای مشترکی رسیدیم که بتوانیم شرایط مناسبی را برای برگزاری کنسرت فراهم کنیم. خدا را شکر می کنم که این جلسات و نشست ها موجب نزدیکی و صمیمیت بیشتری میان تهیه کنندگان شد تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد برگزاری کنسرت ها باشیم. من امیدوارم با شرایطی که به وجود آمده از 14 روز دیگر شاهد بازگشایی سامانه فروش بلیت در تهران برای برگزاری کنسرت ها باشیم. نکته ای که می تواند نوید بخش روز های خوبی برای موسیقی در روز های سخت کرونایی باشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو